Hoe werkt een basreflex?

Hoe komt het dat je bepaalde geluiden harder kunt produceren dmv een basreflex?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (1)

De geluidsgolven van de achterkant van de luidspreker zijn in tegenfase met de golven van de voorkant: beweegt de conus naar voren dan heb je hoge druk voor en lage druk achter, bij beweging naar achteren uiteraard andersom.
De drukgolven verplaatsen zich met de geluidssnelheid, de golven hebben dus een golflengte.

Als je een gat in de luidsprekerbox maakt in de voorkant van de box op enige afstand van de achterkant van de luidspreker dan zal die drukgolf er een bepaalde tijd over doen om bij dat gat te komen.
Als die afstand overeenkomt met de halve golflengte van een bepaalde frequentie (toonhoogte) dan zal de golf van de voorkant in fase zijn met de golf die uit het gat komt:
ze versterken elkaar!
Dat geeft dus aan waarom juist de frequentie bepaalt of dit effect optreed.

Het effect wordt gebruikt om juist bij de frequentie waar de speaker moeite krijgt om nog effectief te werken deze boost te hebben.

Als je een en ander narekent zul je zien dat de genoemde afstand van luidspreker tot basreflexpoort vrijwel overeenkomt met de golflengte van de laagste "bult" in de frequentiekarakteristiek, veel lager geeft de speaker niet weer.

Gr. Koos

Toegevoegd na 1 uur:
In laatste alinea: golflengte moet zijn: halve golflengte!