Wat moet je doen als je je boxen hebt opgeblazen?

Precies mijn probleem:

Als je boxen opgeblazen zijn hoor je dat echt wel aan zwaar vervormt geluid of gekraak.

wat moet ik nu doen? ik heb geen zin om nieuwe te kopen en ja eerlijk gezegt draaide ik keihard muziek xd

is het verstandig om ze nog te gebruiken met dat gekraak en zwaar vervormt geluid? niet dat het gevaarlijk is ofzo?

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik heb wat zitten proberen en als ik de stekker van mn box (die in het groene plugje moet in mn groene plugje voor mn pc er in doe is hij weer normaal D:)'ik heb 1 voor en 1 achter) dus die van achter is kapot? wat moet ik daar mee doen en waarom kapot?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
21.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stuk is stuk. Zie het als een ballon, als je hem teveel opblaast dan krijgt hij teveel spanning en knalt uit elkaar.
Daarna kun je blijven blazen, maar hij blijft alleen nog flubberen :)

Het beste antwoord

Als je je boxen (speakers) echt hebt opgeblazen is er helaas geen weg meer terug. Ze zijn dan echt onherstelbaar beschadigd.
Er zit niets anders op dan andere speakers gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als jij geen moeite hebt met het misvormde geluid kun je ze nog gebruiken. Kans bestaat wel dat je versterker zijn vermogen nu niet goed kwijt kan en je die uiteindelijk ook opblaast. Gevaarlijk is het dus niet alleen zonde :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ze weggooien. Ze zijn namelijk onherstelbaar beschadigd. Dáárom moet je altijd acht slaan op het gebruik van je geluidsapparatuur. Als je dan zo retehard muziek wilt draaien, zou ik andere boxen aanschaffen, met een hoger wattage en grotere woofer.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan je uitleg te zien (Het groene plugje) gaat het om luidsprekers voor je pc. Blijf er af voor je nog meer kapot doet en kijk (stilletjes) hoe ze reageren op een andere pc. Als ze slecht klinken ... vuilbak ! Hier 2 links met beresterke speakers voor je pc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de boxen echt hebt opgeblazen is dus de conus van de speaker gescheurd.
Dus misschien is het ook wel mogelijk om er gewoon een nieuwe speaker in te zetten, dat is goedkoper dan weer een heel nieuw ding. Maar dan moet je wel de juiste diameter en impedantie hebben. Natuurlijk moet hij dan wel te schroeven zijn, als ze erin zijn gelijmd heb je veel kans dat het niet gaat lukken.

Het ligt er maar net aan hoe 'professioneel' de behuizing van de boxen zijn of je er een nieuwe speaker in kan zetten. Bij de meeste 'standaard' consumenten dingen is dat niet mogelijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet ze zo gauw mogelijk weggooien. je hebt kans dat je jezelf opblaast met die dingen. ze zijn namelijk te oud. als een box ouder is dan 4 jaar moet je al een nieuwe box kopen...