Is zeewier een voedselbron voor vissen?

Als er meer zeewier zou groeien langs de kust, komen er daar dan meer vissen, omdat vissen zeewier kunnen gebruiken als voedselbron?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Zeedieren
1.4K

Antwoorden (1)

Ja, zulke vissen zijn er. Vooral kleine vissen vinden hun voedsel in bruinwieren. In totaal zijn er 1800 verschillende soorten bruinwier, waarvan er 80 ook in Nederland voorkomen. De vissoorten moeten bacteriën in hun darmen hebben die zeewier aankunnen, want het is moeilijk verteerbaar. Een vissoort die dat kan is de botervis, een straalvinnige zeevis uit de orde van de baarsachtigen.