Hoe kan ik baardalg verwijderen?

Hallo ik heb een vraagje hoe ik in mijn binnenaqarium Baardalg kan verwijderen?
(Zie foto's)
Ik heb gelezen dat ik dat van de planten en stenen kan halen maar waarmee kan ik dat het beste meedoen?

Groetjes dave

Picture for question
3 jaar geleden
in: Zeedieren
4.2K

Het beste antwoord

Stenen, hout en versieringen die ertegen kunnen zou je kunnen koken.
Filter met een scheermesje krabben of gewoon met een sponsje wassen.
Van de planten het weghalen is moeilijk. Want dat is plukje per plukje met je nagels best want je wil de plant natuurlijk niet beschadigen.
Sommigen halen ook de stukjes grind/zand weg waar het op groeit door gewoon die stukjes weg te nemen manueel en terug aan te vullen met wat grondbedekking.

Er zijn middeltjes voor te koop die je op de alg kan druppelen om hem losser te krijgen. De naam weet ik niet meer.

Ook kan je ervoor zorgen dat in je bak je condities verbeteren. Want deze als groeit vooral goed als er te een slechte hoeveelheid CO2 in het water zit. Ook een slechte circulatie van het water of slecht water zijn bronnen van algengroei.

De eerste tips zijn eigenlijk enkel het weghalen maar die groeien heel snel terug. Als je iets aan de reden van hun groei kan doen, dan blijft hij natuurlijk weg. Daar kan je veel aan doen.
Wekelijkse waterwissel van 10 %
Minder lichturen
Meer CO2
Filtermedium een tijdje niet weggooien enkel wekelijks uitspoelen in proper water.
Hoeveelheid voer voor de vissen controleren ( te veel? )
Extra planten
...
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eigenlijk is het verwijderen van Baardalg op hout en stenen het gemakkelijkst. Wat je moet doen is deze uit je aquarium halen en 3 minuten in een bak met kokend water leggen. Zorg dat het kokende water alle stukken van het hout of de steen raakt. Je kunt hout of stenen ook in een grote bak leggen en afspoelen, direct vanuit de waterkoker.
Helaas is het verwijderen van Baardalg op planten meteen weer wel lastig. Dat komt omdat Baardalg zich echt goed vasthecht op de bladeren. Soms aan de randen, soms over het blad verdeeld. De kunst is om het blad niet te beschadigen terwijl je één voor één de plukjes baardalg met nagels of een pincet eraf probeert te steken. Eigenlijk is dat niet te doen.Het beste kun je de Baardalgen eerst verzwakken door het toedienen van Flora Carbo en Algumin. Al heel snel, in een week, waren de algen echt een stuk minder. Wil je nóg beter resultaat, regel dan een spuit (die kun je bij de apotheek halen), en spuit Flora Carbo rechtstreeks op de Baardalgen die op de planten zitten.