In onze longen zitten longblaasjes. Dat zijn plekken in je longen waar de rode bloedcellen heel dicht aan de oppervlakte komen. Hierdoor kan de rode bloedcel kooldioxide afstaan en nieuwe zuurstof opnemen.

De kieuwen van een vis doen eigenlijk hetzelfde. Ook daar komt bloed heel dicht aan de oppervlakte waardoor zuurstof en kooldioxide uitgewisseld kan worden met het water. Belangrijk verschil is dat die gasuitwisseling met water wat moeizamer gaat dan met lucht. Daarom kunnen wij ook onder water niet (voldoende) ademen.

Waarom kan een vis dan geen lucht ademen ? Zou je zeggen.

Dat komt door de constructie van de kieuwen. Omdat uitwisseling met water moeizamer gaat moet een zo groot mogelijk oppervlak van de kieuw in contact komen met het water. Als je goed in een kieuw kijkt, dan zul je zien dat die uit allemaal plaatjes bestaat waar het water langs stroomt.
In het water blijven de tussenruimten tussen die kieuwplaten allemaal open staan. In de lucht plakken ze allemaal aan elkaar.
Dat is te vergelijken met een handdoek in het water. In het water spreidt deze zich helemaal uit, maar zodra je een punt van de handdoek pakt en je tilt hem uit het water, dan kleeft hij als een soort wordt aan elkaar.
Dat gebeurt ook met de kieuwplaten van de vis. Omdat alles aan elkaar plakt kan er geen lucht bij komen, en kan er dus geen gasuitwisseling met die lucht plaats vinden. Kortom de vis zal stikken.
.
Toegevoegd: een foto van de kieuwplaten van een vis
.
Stomme autocorrect...
"...dan kleeft hij als een soort wordt aan elkaar." "wordt" moet zijn "worst"
Toegevoegd op 09 april 2020 18:34: tekst
Plaatje bij antwoord
Net als de mens heeft een vis zuurstof nodig om te leven. Die zuurstof moeten ze uit 't water halen want daar zwemmen ze in. Die zuurstof komt in het water door licht dat schijnt op planten...in oceanen, zeeën en rivieren. Bijvoorbeeld op algen of zeewier. Water haalt trouwens ook zuurstof uit de lucht. De zuurstof moet dus uit het water gefilterd worden. Een vis heeft geen longen om dat te doen, maar kieuwen. Water stroomt in de bek van de vis, langs de kieuwen. Daar wordt de zuurstof uit het water gefilterd en komt het in het bloed van de vis. Door de kieuwopeningen stroomt het zuurstofarme water weer uit de vis. Dat gaat eigenlijk de hele tijd zo door.