Waardoor kunnen mijn garnalen zo snel dood zijn?

Ik heb gistermiddag 5 nieuwe garnalen gekocht en volgens de instructies in de bak gedaan.
Ik heb gister ook een nieuw plantje gekocht en 4 neon tetra’s.
Toen ik vanmorgen het licht van mijn aquarium aandeed lagen er 2 dode garnalen op de grond.
Hoe kan dit?
Edit: Deze vraag is beantwoord.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Zeedieren
3.4K

Antwoorden (1)

We weten natuurlijk niet wat de instructies waren.

Sommige planten kunnen niet bij garnalen geplaatst worden omdat deze gifstoffen (bijv. slakkengif, insecticiden) afgeven.
Je hebt je plantje niet eerst een nacht in een quarantainebak geplaatst, lees ik.
Wellicht is dat de oorzaak.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het was volgens de verkoper een speciaal plantje voor garnalen waar ze van houden.
SimonV
4 jaar geleden
Dat zal wel zo zijn. Maar daarom moet je het plantje nog wel eerst spoelen.
Link:
Als je planten in een winkel koopt is het zeer aan te raden de planten te spoelen. Dit doe je eerst door ze onder lauw stromend kraanwater te spoelen. (Niet vergeten de steenwol tussen de wortels vandaan te halen).
Daarna doe je de plant in een emmer water (niet te koud) na een dag laat je het water uit de emmer lopen en doe je er weer vers water in.
De planten hebben zo de gelegenheid om bestrijdingsmiddelen aan het water af te geven. Dit doe je zo drie dagen.
Als je dit niet doet krijg je gegarandeerd met garnalensterfte te maken.
https://aquaforum.nl/threads/quarantaine.68266/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb nu het plantje eruit gedaan en in een ander bakje gedaan
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik weet al wat de reden is. Fosfaatgehalte is veel te hoog.