Waarom eten de goudvissen niet?

Wij hebben sinds enkele maanden een vijver aangelegd. Sinds gisteren zitten er 5 goudvissen in (nog redelijk klein, 12-15cm). In de winkel vertelden ze ons dat, aangezien de vijver nieuw was, de vissen nood hadden aan extra voer. Sinds gisteren hebben we al enkele keren voer in de buurt van de vissen gegooid maar zij eten hier niet van. Ik geloof best dat ze nog in stress zitten door de nieuwe omgeving maar ze komen zelfs niet naar het voedsel. Ze zitten ook enorm op de bodem en komen eigenlijk nooit tot aan het oppervlak (waar het voer drijft). Hebben ze speciale voeding nodig die naar de bodem zakt of moeten zij gewoon nog leren het voer te komen zoeken aan het oppervlak?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Zeedieren
2.2K
Ivana
4 jaar geleden
Blijf niet bij de vijver staan, maar geef ze de kans om te eten zonder dat ze angst hebben door jouw zichtbare aanwezigheid. Ook vissen hebben tijd nodig om aan mensen te wennen. Als je blijft kijken of ze wel eten, komen ze niet te voorschijn en bij een nieuwe vijver die nog niet begroeid is, is dat echt een item. Ze hebben verstop-plekjes nodig en rust. Komt allemaal goed met een beetje geduld.

Antwoorden (1)

Zoals je zelf al aangeeft klinkt dit inderdaad als angst. Ik heb het zelfde meegemaakt, en mijn vissen zijn helaas overleden. Ze weigerde pertinent om te eten. Achteraf heb ik gehoord dat dit kan komen door dat het watertemperatuur niet goed was. Als de temperatuur te hoog of te laag is, kunnen de vissen in de stress blijven.

Over het algemeen moeten vissen best snel wennen, en gaan eten binnen 2 dagen. Je kan het beste dan even ander voer proberen te geven, of de vissen even één hele dag met rust te laten. Geef de vissen dus pas weer eten over minimaal 24 uur. Kom ook niet in de buurt, want jou aanwezigheid kan de stress wederom activeren. Zodra één vis gaat eten, volgt de rest.

Succes.