hoe noem je het ei van een vis?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Zeedieren
6.3K
TurfGraver
6 jaar geleden
Een vis ei.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Viskuit

Antwoorden (2)

Dat wordt in meervoud kuit genoemd.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar de vraag is in enkelvoud.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die min is overigens niet van mij :-)
Amadea
6 jaar geleden
Het bestaat niet in enkelvoud. Een vis schiet altijd meerdere eitjes tegelijk naar buiten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Het bestaat niet in enkelvoud."
Ja, ik begrijp je helemaal, maar ik denk juist dat het de reden is van de vraag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Er is nooit sprake van één eitje. Duidelijk, dus (vis-)kuit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Viskuit
TurfGraver
6 jaar geleden
Kuit bestaat uit meerdere eieren.
Uit link van wiki:
"Er zijn vissoorten, die de eitjes vrij in het water loslaten"
Hoe noem je daar 1 eitje van dan?
TurfGraver
6 jaar geleden
"Zo worden de eieren van de steur "kaviaar" genoemd. Eieren van vis in het algemeen worden"kuit" genoemd, tenzij de eieren weer relatief groot zijn zoals haaien- en roggeneieren"
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ei_(voeding)
Dus vraag is dan weer, welke vis? :-)
LeonardN
6 jaar geleden
"Er is nooit sprake van één eitje." Een bioloog wil eens weten hoe een visseneitje zich ontwikkelt, deze zal een eitje uit de massa kuit halen en deze analyseren.
LeonardN
6 jaar geleden
+Overigens, kuit is een van de eerste termen die te binnen springt in deze context.
Visseneitje.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vissen_(dieren)

Visseneitjes zijn over het algemeen klein en doorzichtig, evenals de larve. Ook na het uitkomen is de larve nog verbonden met een dooiermassa, die als voedsel dient tot de larve in staat is zelf voedsel op te nemen. Dit wordt het dooierzakstadium genoemd. Vislarven verschillen in veel opzichten van de juveniele vissen en daarom wordt ook bij vissen van een metamorfose gesproken (onder meer de aanleg van vinnen, schubben en typerende kaken van beenvissen). Voor de aanleg van de zwemblaas moet de vislarve ook de mogelijkheid hebben om aan het wateroppervlak lucht te happen. De larven zijn doorzichtig door het ontbreken van schubben met guanine. Het voedsel van de vislarven is over het algemeen zoöplankton, maar de larven van de paling en andere leptocehali leven van "marine snow", een laag dood organisch materiaal op een bepaalde diepte in de eerste honderden meters van de oceaan.