Is een inktvis hetzelfde als een octopus?

Of zijn het andere beesten? Octo is een octopus. Toch? Geen inktvis toch? Of is dat hetzelfde maar dan met een andere naam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Zeedieren
50.7K

Het beste antwoord

Simpel gezegd is iedere octopus een inktvis. Maar niet iedere inktvis is een octopus.

Het geslacht octopus bestaat uit ruim 115 leden.
Te herkennen aan 8 armen en 3 harten.
Overkoepelend is de klasse inktvissen, waartoe de octopussen behoren.
Deze klasse bestaat uit ruim 780 soorten (waarvan dus 115 octopussen).
De meeste van deze soorten hebben evenals de 115 octopussen 8 armen, toch zijn er geslachten zoals die van de pijlinktvissen die 2 extra grijparmen hebben. En de nautilus heeft 90 armen, maar mist dan weer de zuignappen!!!

Eigenlijk is het heel simpel!!

De mens is een primaat ( De apen en de halfapen)
Maar niet iedere halfaap of aap is een mensachtige of zelfs een mensaap.
Wij hebben net zo veel gemeen met een ringstaartmaki als een octopus met een nautilus.

Ik hoop dat het je nu duidelijk is ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe hebben ze op de nautilus na allemaal 8 armen, daar bovenop hebben zeekatten en pijlinktvissen nog 2 extra lange voedingstentakels. Deze hebben geen zuignappen, met deze tentakels staan ze min of meer de prooi, ze zorgen dat het dier uit balans raakt. Zodat het grijpen van de prooi makkelijker is.

Andere antwoorden (2)

Inktvis is een algemene term in het Nederlands. Octopus valt onder de term inktvis omdat ze ook inkt maken om zich te beschermen. Er zijn lichamelijke verschillen tussen een octopus en andere soorten inktvis. Octopussen hebben 8 poten ("octo" is grieks of latijns en betekent "acht") en een ronde balachtige lijf. Pijlinkvissen hebben 10 poten, en hun lijf heeft de vorm van een torpedo.

Calamari is gemaakt van pijlinktvis. "Calamari" komt van het Italiaans en maakt referentie naar de soort inktvis met 10 poten (pijlinktvis). Calamari gemaakt van octopus is dus geen echte calamari.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ :)
Octo is Grieks voor acht - 8 -
Octopussen hebben 8 armen en inktvissen hebben 8 armen en 2 tentakels.
-----
Nee, niet hetzelfde: alle octopussen zijn inktvissen maar niet alle inktvissen zijn octopussen.
-- inktvis (780 soorten) - octopus (115 soorten) --

Inktvissen is de Nederlandse term voor de klasse cephalopoda (letterlijk koppotigen).
Hiertoe behoren verschillende ordes zoals

Orde Sepiida (Zeekatten)
Orde Teuthida (Pijlinktvissen) (de calamares die je kan eten)

Orde Octopoda (Octupusachtigen) (wordt ook pulpo genoemd in de keuken)
Orde Vampyromorphida (Vampierinktvissen)

Er zijn veel verschillen, bv:
Geen van deze dieren vormt vaak een gevaar voor de mens, maar er zijn octopussen die genoeg gif produceren om een ​​persoon te verlammen.
Octopussen variëren van 1 cm tot 5 meter lang. Inktvis kan van 1 centimeter tot 20 meter lang zijn.
Octopussen leven meestal alleen in holen, de inktvis wordt vaker in groepen aangetroffen in open zee.

Een octopus eet voornamelijk krabben, kreeften en mosselen.
Inktvissen eten krabben, kreeften, vissen en weekdieren en soms zelfs soortgenoten.
Jonge inktvisjes eten plankton.

Levensduur van octopussen is 1 tot 3 jaar, terwijl de inktvis van 9 maanden tot 5 jaar wordt.
Octopussen hebben 8 armen en inktvissen hebben 8 armen en 2 tentakels.
Octopussen zwemmen langzamer dan inktvis.

Inktvissen leven alleen in het zoute water van de zee. Meestal in warme zeeën, en in ondiep water. Sommige leven in heel diep water. De Noordzee is niet warm en toch leven daar ook 45 soorten inktvissen.
De octopus leeft alleen in de tropische gedeelten van de Indische oceaan.
-----
Voor alle inktvissen, dus ook octopussen, geldt dat ze in staat zijn om inkt te spuiten om de vijand het zicht te ontnemen.