Wat eet een mossel en door welke dieren word een mossel gegeten?

De vraag spreekt voor zich denk ik.

Toegevoegd na 29 seconden:
Plankton weet ik al, ik wil graag meer weten dan allen dat ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Zeedieren
16.7K

Het beste antwoord

Voedsel:
"De mossel is een filteraar. Het enige wat hij hoeft te doen is zijn 'huisje' te openen. Door de instroom opening wordt water naar binnen gezogen en door de uitstroom opening spuit het dier het water weer naar buiten. Ondertussen komt het water voorbij een rij kieuwen. Deze halen uit het voorbijstromende water zuurstof (O2) en voedsel. Het water wordt door ciliën (beweeglijke trilharen) op de kieuwen voortgeduwd. Deze ciliën nemen het voedsel op en verplaatsen het naar een slijmlaag, die dan de voedseldeeltjes naar de maag brengt. Het voedsel van de mossel bestaat voornamelijk uit plankton. Andere zwevende stof, zoals slib en dergelijke wordt eveneens uit het water gefilterd."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mossel_(weekdier)#Voeding

Kortom: voornamelijk plankton.

De belangrijkste natuurlijke vijanden van de mossel zijn waadvogels, zoals de scholekster, de eidereend en de zee-eend.
Daarnaast zijn zeesterren geduchte roofdieren.

Een derde vijand van de Mossel is de vleesetende slak, zoals onder andere de Tepelhoorn. De Tepelhoorn boort een gaatje in de schelp met zijn rasptong of radula, die bezet is met tandjes. Daarna wordt de inhoud door het gaatje leeggezogen en blijft de mosselschelp leeg achter.

Een nieuwe bedreiging is de Japanse oester.

En laten we vooral de mens niet vergeten: een heel grote en gevaarlijke vijand van de mossel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mossel_(weekdier)#Natuurlijke_vijanden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mosselen worden gegeten door o.a. zeesterren. De zeester omarmt de mossel, zuigt zich met zijn armen aan de schelp vast en trekt net zolang totdat de sluitspier van de mossel moe wordt en opengaat.
Wat er verder op het menu van de mossel zelf staat weet ik niet, maar het lijkt mij dat het alleen maar plankton is.