Mag je na 2024 nog Bennettwallaby's hebben of is dit nog niet bekend?

een jaar geleden
in: Dieren
1.7K
Antoni
een jaar geleden
@Jorien, als je nu exotische dieren in je bezit hebt, die in 2024 worden verboden, dan mag je die houden tot ze doodgaan. Misschien is dat al voldoende informatie voor je?

Antwoorden (1)

Vanaf 1 januari 2024 mogen er nog maar 30 soorten zoogdieren als huisdier gehouden worden. Hierdoor wordt het in de toekomst niet meer mogelijk om exotische zoogdieren te houden, fokken of te verhandelen.

Op deze website https://www.rvo.nl/onderwerpen/dieren-houden/huisdierenlijst vind je de huis- en hobbydierenlijst waarop die 30 zoogdieren staan vermeld.

Op die website vind je verder:

'We verwachten dat de lijst 1 januari 2024 ingaat. Houdt u een vogel, amfibie of reptiel? De bedoeling is dat hier later lijsten voor komen. Tot die tijd mag u deze dieren houden. Als hierover meer bekend is, ziet u dit op deze website.'

'Deze lijst vervangt de positieflijst. Op de huis- en hobbydierenlijst staan de zoogdiersoorten die geschikt zijn om te houden. Deze dieren mag u ook na 1 januari 2024 kopen, houden of verkopen. En u mag er mee fokken.'

'Er komt een overgangsregeling voor dieren die niet op de lijst staan. Heeft u op 1 januari 2024 een zoogdier dat niet op de lijst staat? Het is belangrijk dat u kunt bewijzen dat u het dier al had. U mag het dier dan houden tot het doodgaat. Deze dieren mag u niet loslaten in de natuur. En vanaf 1 januari 2024 mag u niet meer fokken met soorten die niet op de lijst staan.'

De Bennetwallaby staat niet op de lijst. Heb je zo'n dier, dan mag je het houden tot het doodgaat, maar je mag het niet vrijlaten of ermee fokken. Na 1 januari 2024 mag je geen nieuwe (meer) aanschaffen.

Zie ook https://www.rvo.nl/sites/default/files/2022-07/Beoordelingen_van_de_zoogdiersoorten.pdf en https://www.rvo.nl/sites/default/files/2022-07/Advies_Adviescollege_huis-_en_hobbydierenlijst_Zoogdieren.pdf.
een jaar geleden
Jorien
een jaar geleden
Hallo Antoni, Damherten staan ook niet op deze lijst. mag je die ook niet meer hebben?
tinus1969
een jaar geleden
Damherten mag je dan niet meer houden als huis of hobbydier.
Antoni
een jaar geleden
@Jorien, ja, die indruk heb ik wel. Ze worden ingedeeld in risicocategorie F (de gevaarlijkste categorie), volgens de websites die ik in mijn antwoord heb vermeld. N.B.: de lijst is een voorlopige lijst die (dus) nog kan veranderen.
tinus1969
een jaar geleden
Wat ik hier zo lees, is een damhert ongeschikt voor je achtertuin https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/122349-het-damhert-als-huisdier.html
Jorien
een jaar geleden
Het is heel krom, een waterbuffel en kameel zijn ook klasse F en die mag je wel hebben
Z512099
een jaar geleden
De waterbuffel is al 6.000 jaar gedomesticeerd en de kameel 4.500 jaar.