Hoe haal je een bijen nest zelf weg?

We hebben vogelhuisjes hangen onder onze leibomen en eentje is gevuld met (waarschijnlijk bijen, of hommels? Ze zijn in ieder geval best dik). In de opening van het vogelhuisje zit ook klevend spul waar ze dele tijd op zitten, dit hebben we zelf niet aangebracht.

Nu wil ik mijn leibomen snoeien maar er zitten ca. 10 bijen/hommels. Ik kan er dus niet fijn dicht in de buurt komen. Wat nu?

een jaar geleden
in: Dieren
1.9K
Rieneke1
een jaar geleden
Dat zullen hommels zijn, dat zijn vredelievende dieren. Je zou ook kunnen besluiten pas in de late herfst te snoeien.
Rieneke1
een jaar geleden
https://www.tuinplant.nl/blog/leibomen-snoeien#:~:text=We%20adviseren%20bladverliezende%20leibomen%20in,van%20november%20t%2Fm%20februari.
Alex1995
een jaar geleden
We zijn érg ver met wachten, om zo maar te zeggen. :P Ook niet echt fraai voor de buren zo'n lange stekken boven de leibomen uit haha
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Bel een imker in de buurt. Zij komen meestal graag helpen en hebben meer hart voor de diertjes dan de gemiddelde verdelger.

Antwoorden (2)

Het handigst is, een plastic zak (vuilniszak o.i.d.) om het nestkastje en dan in zijn geheel verwijderen.
Leg daarna het nestkastje ergens neer , zo dat de bijen/hommels zelf een veilig heenkomen kunnen zoeken.
Toegevoegd op 02 juni 2022 16:46: tekst
een jaar geleden
Waarschijnlijk zijn het hommels die in je nestkastje zitten. Hommels hebben wel vaker de gewoonte om een oud nestkastje te kraken.

Hommels zijn in principe vredelievende beestjes, ze zullen niet snel steken. Bovendien leuke en nuttige diertjes die nauwelijks overlast geven, tenzij het nest echt op een onhandige plek zit.

Je kunt het nestkastje ergens anders hangen, waar je er geen last van hebt. Om de hommels te laten wennen aan hun nieuwe plek kun je het beste het kastje elke dag ongeveer een halve meter verplaatsen. Maak eventueel een touwtje of haak aan het kastje, zodat je het eenvoudig telkens kunt verplaatsen.

Ook een optie in jouw geval: kastje weghalen, boom snoeien en weer terughangen op dezelfde plek. Hommels maken niet 2 jaar achter elkaar een nest op dezelfde plek, dus voor volgend jaar zal het geen probleem zijn dat het nestkastje nog aan je leiboom hangt.

Je kunt het ook gewoon laten hangen tijdens het snoeien. De kans op een steek is minimaal. Draag eventueel kleding met lange mouwen, handschoenen, dichte capuchon of muggennet over een hoed als je echt bang bent om gestoken te worden. Gebruik een takkenschaar met uitschuifbare handvaten of snoeigereedschap op steel, dan hoef je ook niet vlak voor het hommelnest te staan tijdens het snoeien.
een jaar geleden