Waar kan ik terecht voor een puppie?

Ik wil graag een hondje. Sinds dat we een dochtertje hebben is er eigenlijk altijd wel iemand thuis. Daardoor hebben we nu de tijd die er voorheen niet was voor een hondje.

We zijn niet van de rashondjes, maar we hebben er ook niets op tegen. Wat we zoeken is een hondje met een gemiddeld formaat of klein, want zo groot is ons huis niet. Het liefste ook niet te langharig. En geen hondje wat kilometers moet lopen op een dag.

Dierenarts kosten houden we geen rekening mee, daar sluiten we een verzekering voor af, hebben we voor onze kat ook.

Maar waar kan je nu goed terecht? Ik wil geen broodfokker. En een asielhond (tenzij een pup) is voor mij geen optie, die diertjes hebben toch vaak een rugzakje, wat niet erg is maar ik weet niet of ik dat red en vervolgens terugsturen zou ik nog erger vinden.

2 jaar geleden
in: Dieren
1.8K
Rieneke1
2 jaar geleden
Realiseer je dat rashonden vaak met gezondheidsproblemen te kampen hebben, en dat lang niet alle asielhonden een rugzakje hebben. Ook is het opvoeden van een pup behoorlijk tijdrovend en arbeidsintensief.
Rieneke1
2 jaar geleden
HeerVoldemort, had jij geen katten? een hondje introduceren bij katten die niet gesocialiseerd zijn op honden is een recept voor ellende.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
- ik zei: "Geen asielhond"
Sepie
2 jaar geleden
Ik zou eerst eens bij een asiel gaan kijken.
TurfGraver
2 jaar geleden
-ik zeg: "geen hond".
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Lol, als ik mensen zo hoor, moet niemand een huisdier nemen. Je hoort nooit: "Weet je hoe leuk?" Het is altijd: "Kost geld. Kost tijd. Rashonden zijn vaak ziek." Dit soort beslissingen maak ik niet in 1 dag, daar denk ik goed over na. Maar als ik het besluit genomen heb, wil ik het wel goed doen. Een andere reden om perse een pup te willen is zodat ik die meteen fatsoenlijk kan opvoeden. En in asiels vind je vaak geen pups maar al minstens een jaar oud. En dan vaak: "Kan niet bij katten, kan niet bij kinderen, niet zindelijk, kan niet alleen zijn." Er is altijd wel wat. Dan kan je de mislukte opvoeding van een vorige eigenaar ongedaan gaan maken, sorry ik vind dat niks, ik wil dat niet. @Rieneke klopt, ik heb 2 katten die inmiddels wel aan honden gewend zijn (Voldy had al nooit een probleem met honden). Videl heeft inmiddels honden geaccepteerd. @Turfgraver
Omdat ik geen hond uit het asiel wil?
TurfGraver
2 jaar geleden
@Turfgraver (geen hond)
Omdat ik geen hond uit het asiel wil?
Nee. Omdat je dieren niet moet misbruiken voor eigen vermaak.

Antwoorden (2)

Je zoekt niet per se een rashond, maar waarschijnlijk vind je via de rasverenigingen de beste en betrouwbaarste fokkers.

Als je een kortharige kleine (gezelschaps)hond zoekt, kom je waarschijnlijk uit bij hondenrassen als de Chihuahua, de Bostonterriër, de Franse buldog of de Mopshond.

Hieronder alvast een paar websites. Via Google vind je er natuurlijk meer.

De Hollandse Bulldoggenclub is de officiële rasvereniging van de Franse buldog in Nederland. Zie http://www.hbc-fransebulldog.nl/. De vereniging schrijft het woord met twee l-en.

Commedia is een Nederlandse mopshondenliefhebbersvereniging. Zie https://www.commedia-mopshond.nl/.
2 jaar geleden
jodyenboyke
2 jaar geleden
De Franse Bull en Mopshond hebben flinke gezondheidsproblemen door de platte en te korte neus. Daarnaast is de Chihuahua niet echt een gezinshond. Een boomer of Maltipoo (ik hou niet zo van die "nieuwe"rassen) zou geschikter kunnen zijn. Heb je tijd naast je kind om een pup op te voeden? Ik merk dat mijn cursisten dit altijd erg onderschatten.
Antoni
2 jaar geleden
Ja, @jodyenboyke, ik vond het al lastig geschikte kortharige hondenrassen te vinden. De honden die jij noemt, vindt de vraagstelster waarschijnlijk te langharig. Verder zal er voor boomers geen rasvereniging zijn, maltipoo's zijn duur. Misschien is een asielhond toch wel een optie? Misschien moet @HeerVoldemort daar toch eens gaan kijken, en haar vooroordeel hierover even opzijzetten? Heb je daar een advies over, @jodyenboyke?
HeerVoldemort
2 jaar geleden
@Antoni
Mijn vooroordeel is uit angst dat het niet zou werken en dat dit ten koste gaat van het hondje.
@jodyenboyke
Jazeker heb ik daar tijd voor. Bulls en mopshonden...ik vindt ze zo verschrikkelijk lelijk, hoe lief ze ook zijn hoor. Dus nee, zulke hondjes zal ik niet kopen.
Antoni
2 jaar geleden
@HeerVoldemort, voor zover ik weet worden potentiële eigenaren door een goed asiel uitgebreid begeleid bij hun keuze. En niet iedere asielhond heeft een akelige voorgeschiedenis. Dat lijken mij goede redenen om het eventueel toch daar te proberen.
Antoni
2 jaar geleden
Hier https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/zoek-asieldieren/honden vind je een actueel overzicht van de honden in Nederlandse asielen. Je kan met het keuzemenu links op de website de selectie verfijnen afhankelijk van je voorkeuren.
Antoni
2 jaar geleden
@HeerVoldemort, ik vond nog een ander hondenras. Misschien vind je een dwergpinscher wel leuk? Dat is ook een kleine, kortharige hond.
Ik wil Marktplaats niet promoten, maar er zijn natuurlijk best wel veel Oeps-nestjes met leuke kruisingen en mensen die echt hun best doen, om de pups in huiselijke kring op te voeden. Informeer wel goed en ga zeker eerst kijken, voordat je een beslissing neemt. Zijn de pups in huis, is de moederhond aanwezig en hebben ze meerdere honden/nesten dan is het wegwezen. Even googlen kan al goed helpen om te voorkomen dat je bij een broodfokker terecht komt. Laatst kon ik iemand die informeerde naar een puppycursus ervoor behoeden. Een prachtige website, een familiebedrijf maar toch echt een broodfokker(en ze zijn heus niet allemaal slecht!). Een pup vanuit een buitenlandse stichting kan ook, maar de pup is dan zeker al ouder als 16 weken.