Hoe kan je een visvergunning voor Zweden kopen?

Ik ga aankomende zomer op vakantie naar Zweden en ik las dat je een speciale vergunning moest hebben maar hoe kom je daar aan? En als je zo’n vergunning hebt mag je dan in heel Zweden vissen of in een gebied?

2 jaar geleden
in: Dieren
10K
ronron1212
2 jaar geleden
De prijs hiervan hangt af van het meer waar je gaat vissen. Een dagpas voor een normaal meer kost je niet meer dan 3 euro. Wil je graag bij een meer vissen waar ze vissen uitzetten? Dan kost zo'n dagpas je ongeveer 100 Zweedse kronen, wat ongeveer 10 euro is. Op de vier grootste meren mag je vissen zonder vispas. Als je meerdere dagen na elkaar wilt vissen, ben je er verstandig aan om een meerdaagse vispas te kopen. Dan ben je veel goedkoper uit.
ronron1212
2 jaar geleden
https://www.novasol.nl/vakantie/visvakantie/zweden

Antwoorden (1)

Een visvergunning (in het zweeds Fiskekort) kun je kopen bij de Toerist Info, bij winkels, soms bij kaartautomaten, of via internet www.fiskekort.se
Je kunt kiezen uit een kaart voor 1, 2 of 3 dagen. Wil je langer vissen, heb je meerdere kaarten nodig. De kaart is persoonlijk, dus ga je met meerdere volwassenen vissen, dan heeft elke volwassene (die een hengel heeft) een eigen visvergunning nodig.

Per regio kunnen andere regels gelden mbt tot het soort of aantal vissen dat je mag vangen en de periode waarin je mag vissen. Landelijk zijn er ook regels (zie fiskekort.se) maar regionaal kunnen er extra regels gelden. Soms worden ook regels gesteld aan je visuitrusting. Informeer altijd bij de lokale Toerist Info (VVV) wat de regels zijn. Als je ter plaatse een visvergunning nodig hebt, kun je die ook bij die Toerist Info kopen. In minder bevolkte en minder toeristische gebieden waar veel viswater is, kun je voor de visvergunning en informatie daaromtrent ook vaak terecht bij een lokale winkel of benzinepomp, waar de visvergunningen soms via een automaat gekocht kunnen worden.

Ga je ergens in Zweden een huisje huren of op een camping staan, dan kun je ook bij de verhuurder of campingeigenaar informatie krijgen over het vissen ter plaatse.

In enkele grote meren en langs de kust mag je vissen zonder vergunning, daar heb je dan wel een boot voor nodig. Voor de rest van Zweden heb je over het algemeen een visvergunning nodig en dien je je aan de lokale voorschriften te houden.

Een visvergunning is regionaal geldig en tijdelijk. Wil je in verschillende delen van Zweden vissen, dan heb je er dus meerdere nodig. Een tijdelijke visvergunning is echter niet duur, je moet het alleen even regelen. Boetes voor illegaal vissen zijn hoog, niet alleen voor vissen zonder vergunning, maar ook als je je met visvergunning niet aan de (lokale) regels houdt.

Op www.fiskekort.se vind je een overzicht van de regio's in Zweden waar je kunt vissen en ook welke soort vis je waar vindt. Houdt er rekening mee dat je niet het hele jaar door op alle soorten vis mag vissen en niet overal elk soort hengel voor mag gebruiken.
2 jaar geleden
DriesDomhof
2 jaar geleden
Dankuwel voor het antwoord. Ik kan alleen dat overzichtje op www.fiskekort.se niet vinden is dat een kaartje of niet. Ik wil namelijk weten waar je met de spin hengel mag vissen in Zweden.
Inekez1
2 jaar geleden
Je kunt niet in een overzicht zien waar je wel of niet mag vissen met je spinhengel. Per regio of per viswater (meestal een meer) kun je zien wat je er kunt vangen. De filter-opties waarmee je visgebieden, vissoorten en vistechnieken kunt aanvinken lijkt bij mijn computer niet te werken. Ik draai op verouderde software dus mogelijk werkt het in een nieuwere browser wel. Noot: fiskekort is een organisatie waar lokale visvergunning-uitgevers zich bij KUNNEN aansluiten. Wellicht zijn niet alle regio's vertegenwoordigd via deze site. Hierboven schreef ik dat je kunt kiezen uit een kaart voor 1, 2 of 3 dagen. Dat lijkt per regio verschillend te zijn. In Jämtland bijvoorbeeld kun je kiezen uit een kaart voor 1 dag, 1 week of 1 maand. Er zijn ook visgebieden waar je kunt kiezen tussen een kaart voor 1 week of voor een heel jaar (voor de prijs van 2 x 1 week).