Wat zijn dierenrechten?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Dieren
1.3K
LeonardN
2 jaar geleden
Amnesty legt het wel weellicht het mooist uit: https://www.amnesty.nl/encyclopedie/dierenrechten-en-mensenrechten
"Aan dieren kunnen geen ‘rechten’ worden toegekend, omdat ze niet de geestelijke vermogens hebben die nodig zijn om als rechtspersoon op te treden. Maar in veel landen is er wel wettelijke bescherming tegen dierenmishandeling."
TurfGraver
2 jaar geleden
Rechten is een door de dier "mens" bedacht iets.
Je zou ook kunnen denken dat we moraal verantwoordelijk zijn voor de "rechten" van ander dieren m.b.t. ons eigen handelen.

Antwoorden (1)

De Internationale Liga voor Dierenrechten bracht in 1978 een ‘Proclamatie van de rechten van het dier’ uit. Die stelt onder meer: ‘Alle geboren dierlijk leven heeft recht op een dierwaardig bestaan. De mens mag zich niet het recht aanmatigen ander dieren uit te roeien of op onmenselijke wijze uit te buiten. Dieren van soorten die van oudsher in een menselijke omgeving leven (onder andere landbouwhuisdieren) hebben recht op leven en groei in hun eigen tempo, onder aangepaste levensomstandigheden. Elk ingrijpen van de mens uit winstbejag in dit tempo of in deze omstandigheden is een aantasting van dit recht. Elk massaal doden van wilde dieren is genocide, dat wil zeggen een misdaad tegen de soort. De rechten van het dier behoren evenals de rechten van de mens wettelijke bescherming te genieten.’
2 jaar geleden
TurfGraver
2 jaar geleden
En toch leven veel dieren een erbarmelijk leven omdat ze door de mens worden gefokt, verhandeld, gebruikt, verdreven, bejaagd en gedood. Elk jaar sterven in ons land meer dan 600 miljoen dieren na een ellendig leven in de veehouderij, en dat alleen voor economisch kortetermijngewin. :/