Hoe leer je een volwassen hond af te grommen, blaffen en janken?

De hondenscholen zijn hier toe, dus even advies vragen. De hond van mn dochter is 11.Een lief beest maar heel moeilijk. Ze heeft nu een private trainer om hem te leren wandelen.
Maar dat is duur. Andere lessen erbij is niet haalbaar.
Vermits ze bijna gaat bevallen wil ze de hond rustiger krijgen en minder bezitterig. Hij achtervolgt haar 24 u op 24 u nu ze thuis is, piept en blaft als ze even uit zicht is bv toilet. In een bench blaft en jankt hij non stop. Hij steelt eten van tafel en aanrecht. Springt naar babies van bezoekers.
Als ze zegt: op. je plaats, gaat hij er vlak naast zitten.
Wat ook raar is: naar 1 bezoeker (bv ik) gromt hij, naar een andere niet. gisteren wilde ik bv vermijden dat hij iets uit een volle zak eten uit de supermarkt haalde, en hij hapte naar mij. Hij gaat ook altijd in de zetel zitten waar ik normaal zit, mn dochter zegt dat hij dat niet bij iedereen doet.
Is er nog (zelf) iets te doen aan het gedrag van die hond? hij komt uit asiel sinds 3 maand.

3 jaar geleden
in: Dieren
jc54
3 jaar geleden
Met heel veel liefde, geduld en lekkers.
Rieneke1
3 jaar geleden
Ik denk dat een gedragstherapeut hier geen overbodige luxe is. Sta er wel van te kijken dat ze, als leek en als zwanger baasje, niet heeft gekozen voor een makkelijker hond. Hoop niet dat het dier de dupe gaat worden.

Antwoorden (1)

Deze hond lijkt mij niet bezitterig maar eerder vreselijk onzeker en heeft verlatingsangst! Een bench om de hond rust aan te bieden zou ik als eerste inzetten. Een leuke plek waar altijd wat lekkers gegeven wordt. Komt er visite dan gaat de hond in de bench, gaat zij naar toilet gaat de hond naar de bench. Beloon bij rust en negeer piepen, of blaffen, dit zijn uitingen van emoties. Ik denk dat je met de boel goed managen (bench, traphekjes, puppyren) al een stuk op weg bent.
3 jaar geleden
Ivana
3 jaar geleden
Er staat in de vraag dat de hond 11 jaar is. De eigenaresse moet bevallen. De zenuwen gieren door het huis. Ik vraag me in alle eerlijkheid af of dit een haalbare kaart is.
Als de hond pas 3 maanden in huis is, wie heeft hier dan vergeten om alle moeilijkheden op een rij te zetten. Als je als eigenaar dan via dit forum nog snel even wat informatie vergaart, ben je te laat om dit op te lossen. Dat is voor de moeder, de baby, en de hond een te laat tijdstip. Een hond van 11 jaar turn je niet om in zo korte tijd en in deze situatie. Bovendien blijft er het gevaar voor de baby en IK zou dat in dit geval niet aandurven.
liveisgreat
3 jaar geleden
Die hond wil niet in een bench. We hebben al alles geprobeerd. De meest heerlijke beloningen daar komt hij niet aan, hij loopt gewoon alles ondersteboven. Hij blaft en piept non stop.
Het rare is: babysitten op de hond lukt niet (je zou denken: dan is hij toch niet alleen?). Maar als ze hem gewoon alleen laat, kan hij superrustig wachten.
De hondentrainer geeft zelf aan dat het niet simpel zal zijn, maar mijn dochter is ook heel zacht van aard tov dieren, dus heeft er emotioneel wat moeite mee de aanwijzingen te volgen heb ik de indruk, en wordt als HSP ook half gek van gepiep en geblaf dus negeren lukt niet.
Er zou een manier moeten bestaan om hem te wennen aan de bench maar dat is echt "de vijand" omdat hij er natuurlijk in moet op momenten dat ze geen aandacht aan hem kan geven en iets anders moet doen. Als die baby er is, zal het nodig zijn dan hij de bench gewoon werd...
jodyenboyke
3 jaar geleden
Ik ben het eens met de reactie van Ivana. Deze hond heeft een stabiel huis nodig, met voorspelbaarheid en vooral rust. Lijkt mij inderdaad geen haalbare kaart en het risico dat de hond omdat hij niet begrepen wordt, hij echt gaat bijten.