Kan een maanvis met een discusvis kruisen?

Kan een maanvis kruizen met een discusvis. Onze maanvis heeft een nestje met onze discusvis. Kunnen hier jongen uit komen?

Picture for question
3 jaar geleden
in: Dieren
16K

Antwoorden (1)

De soorten van de cichliden familie worden in de praktijk vaak in groepen ingedeeld, aan de hand van waar ze van nature voorkomen. Zo ontstaat de indeling:
- Zuid-Amerikaanse soorten. Hieronder vallen onder andere de discusvissen en maanvissen.
- Midden-Amerikaanse soorten
- Soorten uit het Malawimeer, het Tanganyikameer en het Victoriameer in Afrika. Dit is de
grootste groep.
- Overige Afrikaanse cichliden
- Aziatische cichliden. Dit zijn maar enkele soorten.

Soorten uit dezelfde groep kunnen onderling erg van elkaar verschillen. Ook kunnen er binnen een soort verschillende kleurvarianten zijn. Er kan ook een groep worden onderscheiden op grond van het formaat: de dwergcichliden, met de soorten die minder dan 12 centimeter lang worden. Verschillende soorten kunnen soms kruisingen voortbrengen, dit gebeurt zowel in het wild als in gevangenschap. Het kruisen van soorten kan leiden tot problemen met gezondheid en vruchtbaarheid.