Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk tropisch zeedier laat kleine stekeltjes los?

In de Caraïbische zee had mijn vriendin plotseling allemaal stekeltjes tussen twee van haar tenen zitten. Ze is vermoedelijk in een 'zeeappel' gaan staan. Maar op internet heb ik hier nooit wat over kunnen terugvinden. De stekels leken een beetje op doorzichtige haartjes/sprietjes. Het waren niet van die donkere splinters zoals bij afbeeldingen die ik vind van zeeegels. Het leken wel kleine pijltjes die in groepjes van drie in haar voet waren geschoten.
Het gaf veel pijn op de plek waar de stekels zaten. Er kwamen geen andere klachten bij kijken.

Wat kan dit zijn geweest?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Dieren
891
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee, antwoord "Dat lijkt me wel een soort pieterman: ...etc." klopt niet.
Pieterman heeft geen kleine stekeltjes maar 1 stekel waarop je dus kunt staan waardoor je pijn krijgt .. volgens eigen bron.
Geen min van mij maar lees je eigen bron en eerst de vraag goed met uitleg.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat lijkt me wel een soort pieterman:

De steek van de kleine pieterman kan bijzonder pijnlijk zijn, maar is in het algemeen niet dodelijk. De vis leeft op de zandbodem langsheen onze kustlijn. Wandelaars of zwemmers raken meestal gewond doordat ze per ongeluk op een pieterman trappen, die zich verschanst in het zand van het ondiepe water, of omdat ze de stekels van de vis met de hand aanraken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee, klopt niet. Pieterman heeft geen kleine stekeltjes maar 1 stekel waarop je dus kunt staan waardoor je pijn krijgt.
Staat in je eigen bron.
Geen min van mij maar lees je eigen bron beter...
Een zeeappel is toch een tropische zee-egelsoort. Het zou kunnen gaan om een Asthenosoma, die een groot aantal vrij korte stekels heeft.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding