Hoe gaan egels in winterslaap?

In mijn tuintje woont egel in egelmand, afgedekt met takken en bladeren. Hij eet heel veel egelvoer, in een maandtijd 2 kg. Ik vraag mij af hoe gaat hij in winterslaap, hoe merk ik het? Steeds minder vaak eten of plotseling op een dag niet meer opstaan? Zijn ze solitair of kunnen ze woning samen gebruiken? Op een ochtend heb ik namelijk twee gezien, gezellig samen ontbijten.

Picture for question
3 jaar geleden
in: Dieren
1.4K
Rieneke1
3 jaar geleden
Alleen jonkies van dit jaar kunnen samen in winterslaap gaan, maar die kleintjes moeten nog verder opvetten. Rond deze tijd gaan eerst de grote egels in winterslaap. Ik denk dat je veel info zal krijgen als je lid wordt van de facebookgroep Egelhuisjes.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Wat schattig. Ik vind egeltjes zulke leuke diertjes.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
ik zou advies willen geven NIET de egels binnenshuis te halen, ik had ooit een egel toen ik klein was en die had ik maar een kwartier binnen of het hele huis zat onder de vlooien. het is heel vervelend maar die dieren kunnen zich ook niet echt verweren tegen vlooien, we hadden dus een vlooienplaag die weken duurde vooral de hond was het doelwit en die begon ineens vanuit het niets spontaan te kermen en spartelen zoveel vlooien waren er. ze vielen ook ons aan in tegenstelling tot de normale huiskamervlooien die mensenbloed niet lusten.

Antwoorden (1)

Egels houden een winterslaap. Ze doen dat in een holletje dat bekleed is met een dikke laag bladeren. De meeste volwassen egels kruipen eind november in hun holletje en de jongen wachten daar meestal mee tot eind december