Als een roofdier tijger / ijsbeer / krokodil een mens zonder wapen als prooi ziet ben er dan geweest?

Stel je hebt geen wapen en je bent in de natuur en je wordt aangevallen door een tijger een ijsbeer een krokodil of enig ander groot roofdier ben je dan ter dode op geschreven
of kan een mens enig sinds nog terug vechten en de aanval overleven zonder een schram op te lopen?
Ik heb wel eens gehoord namelijk dat een mens gemiddeld al een beteren uithoudingsvermogen hebben dan de meeste roofdieren zo als tijgers maar dat een tijger een mens op topsnelheid er uit rent niet op afstand.
En ik heb ook wel eens gehoor dat een mens wendbaarder is dan een antiloop.
En het vermogen van een mens om zijn omgeving in zijn voordeel te gebruiken in een gevecht.
Ik zit dus te denken stel er rent een roofdier op je af kan je het die dan moe maken door telkens op het laatste moment opzij te stappen.
of is een mens daar te traag voor.
In de zee heb je bijvoorbeeld dat als een witte haai een zeerob aan valt en hij mist dat de zeerob meteen bij de staart van de haai gaat zwemmen om de haai moet te maken.

3 jaar geleden
in: Dieren
2.2K
tinus1969
3 jaar geleden
Het lastige is dat je vraag nogal breed is, omdat er veel verschillenden soorten roofdieren zijn. Tot op zekere hoogte heb je gelijk: mensen hebben relatief veel uithoudingsvermogen. Veel roofdieren (krokodillen, veel katachtigen), moeten het hebben van één beslissende aanval; als je als mens daaraan ontsnapt, en dan blijft wegrennen, zijn die te uitgeput voor een tweede aanval. Wolven daarentegen jagen juist door hun prooi uit te putten.
Castle
3 jaar geleden
Het enige wapen dat een mens heeft is kennis. Een mens is geen snelle (vergeleken met jagende dieren) maar een lange afstandsloper. Er zijn trucjes waardoor een jager interesse in een prooi verliest (doodliggen, schreeuwen, etc). Dit kan voor elk dier anders zijn. Voor een krokodil kun je nog in een boom klimmen en voor een beer niet. Een mens heeft geen wapens aan zijn lijf zoals slachttanden, klauwen of wat dan ook. Zijn kennis om uit de situatie te komen is dan belangrijk.

Antwoorden (1)

Of een mens bewapend is zal niet op voorhand door een roofdier gezien worden maar als de mens = de prooi zich als prooi gedraagt is er weinig kans dat hij de strijd wint.
Tijger , ijsbeer , krokodil zijn snel en heel erg sterk.
Grizzly ook trouwens en een bruine beer is wel kleiner maar niet minder gevaarlijk als deze zich aangevallen voelt of welpen bij zich heeft. Normaal gesproken is een beer niet agressief, ga daar dus van uit maar wees voorzichtig.
Een beer die zich op de achterpoten opricht lijkt in de aanval te gaan maar wil alleen maar beter waarnemen en ruiken wie er is. Goed is om in de richting van de wind te lopen zodat de beer je kan ruiken en zich niet overvallen voelt. De beer wil ieder conflict uit de weg gaan.
Wanneer je aangevallen wordt door een beer is het niet slim om op de vlucht te slaan , te gaan rennen. Vanaf dat moment gedraag je je als de eerste de beste prooi die tracht te ontkomen.
Beter val je op de grond, haal je knieën naar de borst en klamp je handen rond je nek en beweeg niet. De beer kan dichterbij komen en ruiken en vooral vrouwelijk beren met welpen gaan daarna weer vrolijk verder.

Dat de mens wendbaarder is of meer uithoudingsvermogen heeft, nee dat lijkt toch een broodje aap.