Waarom gaan alle planten in mijn aquarium telkens dood?

Ik heb een 25 L bak met 5 neon tetra’s erin.
Hij draait eindelijk weer lekker (na een fosfaatprobleempje).
Alleen alle plantjes die er telkens ingaan kan ik na minimaal 2 weken er dood uithalen.
Wat kan hier de reden voor zijn?
De vissen doen het goed.
Wijziging: Zo ziet het aquarium er nu uit.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dieren
2.1K

Antwoorden (1)

1) 25 liter bakjes zijn ontzettend moeilijk om stabiel en dus goed te houden, ook voor gevorderden.
2) 25 liter is echt veel te klein voor vissen. Enkel echt gevorderde aquarianen kunnen wellicht enkele nano visjes daar in houden, maar neontetra's hebben veel meer ruimte nodig (een 60cm bakje is al aan de kleine kant) dus dat is sowieso geen optie.
3) Neontetra's zijn scholenvissen, ze vinden het leven dus een stuk aangenamer vanaf 10 stuks, 5 is geen school.

Je geeft verder geen info over welke planten precies, verlichting (hoeveel en hoelang), filtering, temperatuur, waterwaardes enzo, dus waarom je planten het nu niet doen geen idee. Maar voor je vissen, koop een 60cm bak of liever een 80cm bak en koop er een aantal meer bij.

Wil je dat mini bakje toch perse houden, zorg dan eerst dat verlichting/temp/filter/waterwaarden in orde zijn en vervang je visjes door garnaaltjes en/of slakken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Garnalen hadden het niet lang gehouden (fosfaat was veel te hoog).
Er hangt een led lamp boven het water.
Ik weet niet hoe de plantjes heetten (maar het was er eentje die goed bij de garnalen hoorde).
Er hangt en pomp in, maar deze laat telkens los van de zijkant.
Ik heb zelf geen setje om de waterwaarden te meten, dus die weet ik niet (er zitten wel antifosfaatblokjes in de pomp).
Temperatuur is aan de lage kant (alleen de verwarming kan je slecht aflezen, vanwege kalk, dus die zal ik strx wat hoger zetten).
Tegen mij werd er in de dierenwinkel gezegd dat ze er prima inpasten.
Ik zit ook te overwegen om een tweede grotere bak aan te schaffen, maar heb hier geen ruimte voor (en de huidige bak groter maken gaat lastig, want hij staat op mijn bureau, dus dan neemt hij te veel ruimte in).