Is in een kippenstal werken gevaarlijk?omdat het gehalte co2 inde stal snel boven de 1500 ppm zit.?

Wij werken op een kippenbedrijf, en in de stallen hangen co2 meters. Deze geven het gehalte co2 aan. Deze waarden zitten al snel boven de 1500 ppm. Vanaf wanneer is dit gevaarlijk voor de personen die hierin moeten werken?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dieren
2.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In een goed geventileerde ruimte zal een niveau van <800 PPM gemeten worden. Als bovengrens stelt de GGD een niveau van <1200 PPM. Vooral in ruimten waar veel mensen samenkomen, zoals kantoren, scholen, kinderdagverblijven en verzorgingscentra is het belangrijk dat er goed geventileerd wordt. Mensen ademen CO2 uit en planten nemen CO2 op. Voor nieuwbouw geldt dat de CO2-concentratie in groepsruimten maximaal 950 ppm bedraagt.
https://www.arbocataloguspo.nl/WebCatalog/Catalog.aspx?type=Solution&id=38

Antwoorden (2)

Boven de 1500 ppm is eerder zeer ongezond dan gevaarlijk.
Een goede kwaliteit binnenlucht bevat minder dan 0,1 volume procent CO2 (1000 ppm). Als grenswaarde wordt 0,12 vol % (1200 ppm) gehanteerd,
Het CO2-gehalte mag ten hoogste 0,15 volume procent bedragen(1500 ppm).
Een te grote hoeveelheid CO2 in de ruimte, verdringt de zuurstofopname in ons lichaam. Dit levert klachten op als:
>> Hoofdpijn, vermoeidheid en sufheid (veelal toenemend tijdens de dag);
>> Slijmvliesirritaties en andere aspecifieke klachten (hoofdpijn, vermoeidheid irritaties, enz..);
>> Overdracht van infectieziektes leidend tot een toenamen van het ziekteverzuim (verkoudheid, griep en dergelijke );
>> Verergering van allergieën (hooikoorts, voedselallergie, etc.);
>> Verhoogd risico op astma-aanvallen.
4 jaar geleden
Een extra gevaar (misschien wel groter) dan het hoge CO2-gehalte is het fijnstof en de endotoxinen:
In stallucht komen hoge concentraties stofdeeltjes voor. Deze fijnstof bevat ook endotoxinen (resten van dode bacteriën) en micro-organismen. Bij inademing kan dit gezondheidseffecten veroorzaken. Mest, strooisel en voer, en veren, huidschilfers, haren en urine van de dieren zijn de bron voor deze verontreinigingen.
Als je heel veel in zo'n stal verblijft is een goed stofmasker geen overbodige luxe.