Kan ik een dier in een pot met sterk water, verplaatsen in een andere pot en deze weer hervullen?

Ik heb namelijk een aantal potten met preparaten overgenomen en deze zijn wat troebel geworden. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om deze bijvoorbeeld in een andere pot te zetten en deze met nieuw sterk water te vullen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dieren
3.6K

Antwoorden (1)

Ja, dat is zonder meer mogelijk. Je moet wél opletten met welk sterk water je te maken hebt. In de praktijk wordt gebruik gemaakt van 70% ethanol (alcohol) òf van een sterke formaline-oplossing.
De alcohol kan verdampen als je de pot niet heel goed afsluit. De formaline-oplossing geeft veel stekend, giftig gas af. Bovendien zal de formaline door oxidatie wat mierenzuur geven. Om dat te voorkomen zou je wat stukjes marmer in de oplossing moeten doen. De formaline geeft wél de beste conservering omdat die de eiwitten erg hard en ruberachtig maakt.
Let dus op, of het sterk water in de pot stekend ruikt of naar alcohol. Je moet hetzelfde sterk water gebruiken als je de pot ververst.
Het zal tegenwoordig moeilijk zijn om aan een geconcentreerde oplossing van formaline (formol) te komen.
Toegevoegd op 07 november 2019 13:13: tekst