Waarom komen vliegen op mensen af?

Waarom komen vliegen altijd op mensen af?

Voorbeeld 1:
Je zit wat te lezen in de woonkamer en de vlieg komt altijd op je hand/arm/been zitten. Waarom?

Voorbeeld 2:
Als je in bed ligt en er is een vlieg in de kamer, dan hoor je de hele tijd dat gezoem alsof het vlak langs je oor is. Waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dieren
59.5K

Het beste antwoord

Vliegen zijn hinderlijk en irritant, maar ze kunnen niet bijten of steken. Jouw vraag blijkt over drie soorten vliegen te gaan, met elk een andere reden om op mensen af te komen:

Huis- of kamervlieg (Musca domestica).
Deze warmteminnende vliegen zijn overdag voortdurend op zoek naar voedsel dat ze met hun brede zuigsnuit op kunnen nemen, bij voorkeur suikerhoudende vloeistoffen. Dit zijn echte likkepotten, alles wat zoet is likken ze op met hun zuigsnuit. Wanneer ze niet op zoek zijn naar voedsel gaan ze achter een partner aan voor de voortplanting.
De huisvliegen zijn nogal honkvast en verplaatsen zich niet veel verder dan circa één kilometer van hun geboorteplaats. Overdag rusten vliegen het liefst op muren en plafonds, hoeken en randen of dunne voorwerpen zoals draden en koorden op zo´n 1,50 meter van de grond en dichtbij voedselbronnen.

Kleine huisvlieg (Fannia canicularis).
In de grote steden is deze soort de meest algemene vlieg in huis. De kleine huisvlieg is vooral hinderlijk tijdens de hondsdagen, vandaar dat hij in de volksmond hondsdagenvlieg wordt genoemd. Dit gedrag vinden we zelfs terug in de wetenschappelijke naam, die is afgeleid van het Latijnse woord voor hond, canis. Hij is wat kleiner dan de gewone huisvlieg, vijf tot zeven millimeter lang, terwijl de gewone huisvlieg de acht millimeter haalt. De manier van vliegen is erg onrustig, met scherpe bochten en vaak in razend tempo afgelegde, 8-vormige lussen.

Bromvlieg (Calliphora erythrocephala).
De bromvlieg is vooral hinderlijk door het brommende geluid tijdens het vliegen en het getik tegen het raam waar hij naar buiten wil.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Probeer je eens wat vaker te wassen!

Toegevoegd na 1 minuut:
maar t antwoord is zoetigheid en zweetgeur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk maar even op: WAAROM MUGGEN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vliegen zoeken je op omdat je huid wat vochtig en zoutig is. Dat zout specifiek zoeken ze.