Waarom hoor je het kattenbelletje niet als deze de 'aanval' inzet?

Ik heb eeb grote achtertuin, kleine voortuin en een lang zijpad met border naast mijn huis. Ik heb veel bomen en struiken, dus altijd veel vogels. De kat heeft een lange lijn aan zijn tuigje en kan zo door zowel de achtertuin, het zijpad en voortuin bereiken als de poort openstaat. Momenteel zijn er veel mieren in de tuin, dus zitten meestal overal veel vogels op de grond om zich hieraan tegoed te doen. De meeste tijd interesseert de kat het niet....de vogels dagen hem juist bewust uit. Soms echter heeft toch de natuur de overhand en zie je de kat alert worden. Hij mekkert...bukt steeds meer...de staart staat strak en langzaam komt hij naar voren. Altijd hoor je zijn belletje maar dan blijft het stil bij elke beweging. Dat kan ik me nog voorstellen, maar als hij dan ineens begint te rennen lijkt het of alleen zijn pootjes bewegen en hoor je het belletje geen moment. Houdt een kat zjin lichaam echt helemaal stil tijdens het rennen (een behoorlijke afstand afleggend) of ligt het ergens anders aan dat het belletje niet zijn werk doet tijdens het bewegen?

4 jaar geleden
in: Dieren
2.7K

Het beste antwoord

Dit is aangeleerd gedrag. Katten leren de effectiviteit van de bel te verminderen door zorgvuldige bewegingen. Door hun kop stil te houden terwijl ze rennen, wordt het geluid van de bel verminderd.
Een kleurrijke halsband kan soms beter werken. Vogels zijn overwegend visueel ingesteld.
4 jaar geleden
amc
4 jaar geleden
Bedankt voor jouw antwoord....een + van mij daarvoor! Interessante link ook.....
De kleurrijke halsband heeft hij al....knalrood met glitters (de kat zelf is zwart, dus dit valt wel op. Het halsbandje zit niet strak maar is los van zijn hals...de kop stilhouden heeft dus geen invloed. Zeker bij het rennen moeten zijn schouders tegen het belletje aanstoten en dat doen ze dus niet! Het lijkt wel of het een spel voor hem is want eten doet hij ze niet en blijft er ook niet mee spelen tot het beestje uitgeput is. Dit doet hij wel met miertjes of kikkers uit de vijver of muisjes uit duin op de grond??? Ook kwam hij weleens binnen en legde een dode rat op mijn toetsenbord! Het lijkt wel of hij met vogels vriendschap gesloten heeft, want hij jaagt ze, vangt ze en laat ze weer gaan.
Je hoort het belletje ook echt NIET als hij in volle vaart rent en dat verbaasde mij, vandaar de vraag ;-)
SimonV
4 jaar geleden
Je hebt dus een zeer slimme kat die weet door welke (schouder)bewegingen de bel niet klinkt. Het komt voor dat katten hun buit weer laten gaan om er nog eens op te kunnen jagen.
https://www.zooplus.nl/magazine/kat/katten-opvoeden/waarom-katten-jagen Dode rat: de voor de hand liggendste verklaring is dat een kat een prooi mee naar huis neemt omdat ze zich daar veilig voelt en in alle rust wil eten. Katten die hun prooi niet opeten, maar keurig voor je neerleggen doen dit hoogstwaarschijnlijk omdat het terugkeren naar het hart van het territorium een aangeboren instinct is.
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/prooi-mee-naar-huis-nemen/
Rieneke1
4 jaar geleden
Wat SimonV zegt is correct, + Kijk verder uit met halsband en lijn, kunnen ongelukken mee gebeuren. Als het mogelijk is, overweeg dan je tuin af te zetten.
amc
4 jaar geleden
@Rieneke; De tuin is afgezet en andere katten wagen het wel eens in de voortuin te komen omdat ze net onder de hekjes door kunnen. Hoewel Freek vastzit verjaagt hij ze of slaat ze eruit! Als hij zich om struiken e.d. heeft vastgedraaid, dit gebeurt af en toe, is hij niet te beroerd om keihard te roepen en meestal reageert mijn man direct.....hij is nooit in de tuin als wij er niet zijn! Maar meestal ligt hij onder een grote buxusbol in de buurt van de meidoorn (omdat hierin vele kleine vogels zich goed kunen verstoppen en "ware kuddes' altijd deze boom kiezen om in te zitten.;-)
@Simon; ik vind jouw antwoord goed en wil het graag als beste antwoord waarderen...Hoe doe je dat tegenwoordig? Vroeger was het 'easy peazie', nu 'zie' ik het niet ;-(
SimonV
4 jaar geleden
Klik bij het betreffende antwoord op Meer.
Kies daarna Beste Antwoord.
Vroeger stond het gewoon onder elk antwoord...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@AMC
Hoi, zit dit niet onder ..meer.. bij wijzigen verwijderen etc. verstopt?
amc
4 jaar geleden
@ simon; ik had dit uiteraard al geprobeerd maar als ik dit doe krijg ik aleen 'meld misbruik' of 'vraag bewerken'....Echt nergens 'beste antwoord' aangegeven als klikoptie.
Waardeloos....elke verandering is zeker geen verbetering... vroeger was alles veel simpeler!!! Zo dom ben ik toch niet maar nu zou ik het niet weten! Zie ik iets over het hoofd?
SimonV
4 jaar geleden
Vraag bewerken? Je kijkt wel bij mijn antwoord?