Wat kan je het best doen met je pup met oud en nieuw?

Ik heb een pup van 5 maanden en oud en nieuw komt er aan. dit word mijn eerste oud en nieuw met haar en heb dus geen idee hoe ze hier op gaat reageren en wat ik moet doen. Ik hoor veel over middeltjes die je ze kan geven tegen de stress zodat ze rustig worden... hebben jullie enige tips?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
3.7K
rebecca
5 jaar geleden
hem in huis laten en eten geven

Antwoorden (4)

Laat je hond tussen 23.00-2.00 uur niet meer naar buiten, maar laat hem op een zo rustige mogelijke plek liggen met een grote kluif of kong. Zorg hierbij voor een vertrouwde plek voor je hond, deze kiest hij vaak zelf het liefst uit.
Reageer luchtig wanneer je hond schrikreacties vertoont. Vertel hem op een niet-troostende enthousiaste manier dat er niks aan de hand is. Ga hem ook niet extra aandacht geven, knuffelen of voeren, zo voelt het alsof zijn angst terecht is en er echt iets mis is.
Sluit de gordijnen om de flitsen minder fel te maken en geknal iets te dempen.
Zet radio/tv hard aan om zo het geluid van het geluid van vuurwerk iets te verhullen. Nog een tip van de dierenarts voor honden met een zeer ernstige vuurwerkangst: stop vetvrije watten in de oren zodat de hardste geluiden gedempt worden.
Laat je hond rustig wennen aan allerlei ongebruikelijke luide geluiden met een vuurwerk-cd. Deze is verkrijgbaar via diverse websites.
5 jaar geleden
HeerVoldemort
5 jaar geleden
+ om de - die nergens op slaat te compenseren.
Beste tips : Laat haar niet alleen! en Ontspan zelf, pup voelt jouw angst en neemt het over.**

Kort uitlaten, na 22.00 uur niet meer naar buiten tot het wat stiller is. Eventueel niet uitlaten en alleen snel plasje in de tuin doen.
Niet alle middeltjes waar je over hoort tegen stress/angst zijn goed. Zylkene bv is goed.
Geef geen spierverslapper, lijkt goed want hondje is rustig, maar kan niet reageren door de medicatie. Dit maakt het nog veel erger.
Je kunt 's nachts beneden slapen, doe dat een paar keer per jaar dan associeert de pup het niet met vuurwerk en stress.
Ook tip voor volgend jaar: een vuurwerk-cd. In oktober hiermee beginnen, dus nu te laat.

Om of vlak voor 24.00 uur iets lekkers geven als favoriete snack van hondje. een gedroogde kauwsnack, een gevulde Kong of een bot is handig. Zo is pup bezig met iets anders en is even afgeleid van de harde knallen van alle geluiden om hem heen.

Van tevoren een paar leuke hersenspelletjes voor je hondje klaar hebben, het zal afleiden van het geknal. Voor inspiratie en voorbeelden kun je lid worden van deze Facebookgroep: Hersenwerk voor honden.
Geluid van tv of muziek iets harder zetten om knallen te overstemmen.

**Ga op een matras liggen en lees een boek, je hartslag daalt en met hondje naast je is dat prima, honden spiegelen dit. Als jij je boos maakt over de vuurwerk knallen levert dat bij de hond stress op.

Succes met Oud & Nieuw Savanna!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
jodyenboyke
5 jaar geleden
+ aantekening een pup van 5 maanden kan slecht reageren op Zylkene omdat dit uit melkeiwitten is gemaakt!.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@jodyenboyke, bedankt voor de tip!
Goed dat je er nu al over nadenkt! Ik heb zelf een leuk stukje geschreven voor onze cursisten en gisteren een vuurwerktraining voor instructeurs gevolgd.
Wat je nu al gaat doen als je met je pup buiten loopt en er is een knal dan mag je pup best even schrikken, je praat dan op rustig toon en geeft tegelijkertijd een voertje. Dit doe je telkens als er een knal of lichtflits is, benoem ook hoor vuurwerk op een vrolijke toon. Als je pup telkens als hij een knal hoort naar jouw gaat kijken super. Dan voer je ook alleen nog als hij naar jouw gaat kijken want daar is het feestje!
Let op stresssignalen: zoals hijgen, staart laag, bek aflikken en uitschudden (prima). Een pup zal bij gevaar gaan vluchten dus ga niet hier in mee, laat 'm even herstellen en loop rustig van het vuurwerk vandaan!
In huis: zorg dat de pup zich kan terugtrekken en als hij geen contact wil prima, komt hij bij je liggen aan je voeten? Super dan zoekt hij steun bij je en kan je d.m.v. je hand even op zijn rug leggen, laten merken dat je er voor hem bent. Bedenk dat angst een emotie is, en die kan je niet belonen, wel kan je het gedrag versterken door hem enorm te gaan knuffelen en betuttelen! Snap je het verschil? Ik zou nog geen middelen gaan gebruiken want meestal komen pups deze periode met steun van jou wel door. Volgend jaar kan het ander zijn, wees hier op bedacht! Natuurlijk middelen zoals Adaptil of andere homeopathische middelen alleen gebruiken als de hond al angst heeft vertoond. Laatste tip: laat vanaf nu je hond alleen aangelijnd uit! Of zoek een bos ver van de bewoonde wereld uit.
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Het is een dikke plus waard dat je eerst over de voorbereiding spreekt. Juist de dagen voorafgaand aan oudejaar zijn van het grootste belang. De inleiding tot het grote "knallen" en de oorverdovende "fluit-geluiden", daar moet je met de training beginnen.. Als de eerste kwajongens de boel op stelten zetten, kan je zien hoe de hond reageert.
Niet alle honden zijn bang. Ik had een Vizsla die niets leuker vond dan rotjes apporteren, ik ben me "rot" geschrokken. Mijn tweede Vizsla daarentegen kruipt samen met de kat onder mijn dekbed. Dat is ook de enige keer dat ik dat toelaat. Het eerste jaar vond ze het niet erg, alle volgende jaren was ze in paniek.
Jodyenboyke: Dikke plus.
jodyenboyke
5 jaar geleden
Ivana: apporteren van vuurwerk is ook een stress signaal werd ons verteld door de gedragsdeskundige! En uiteraard zeer gevaarlijk, dat spreek voor zich.
In ieder geval nooit op reageren als er vuurwerk wordt afgestoken van vuurpijl tot heel harde klappen. Niet optillen, niet aanhalen jij ook moet net doen alsof er niks aan de hand is. Doe je dit namelijk wel dan bevestig je zijn angst en wordt het alleen maar erger. Mijn honden kijken niet eens op en ik heb een shihtzu en een bruine labrador. En nog nooit last gehad, met oudjaar kunnen we ook van huis gaan, geen bange honden. Succes