Kip loopt mank, wat te doen?

Sinds ongeveer 5 dagen loopt 1 van onze barnevelders mank. De eerste en tweede dag hield ze haar rechterpoot helemaal gestrekt (ook de tenen) en zag het eruit alsof ze op een houten been liep. De laatste paar dagen houdt ze het pootje niet meer zo stijf. Één dag probeerde ze er echt zo min mogelijk gewicht op te zetten maar dat probeert ze nu wel iets meer.
Ze krabt zichzelf ook af en toe met het manke rechterpootje.
Ik zie geen wonden, kneuzingen, breuken, bulten, rare plekken oid en de poot voelt net als de linker, niet warmer.
Ik zet haar voor de nacht in een apart stukje van het hok (niet het gedeelde waar de stokken zich bevinden, zodat ze niet hoeft te springen en landen) van ong. 1 m2. Overdag kan ze weer met de andere kippen mee in hun (7m2 grote) buitenren met zacht zand.
Het lijkt niet erger te worden, ze eet en drinkt goed, maar ze blijft mank lopen en wanneer ze kan staat ze stil met het rechterpootje opgetrokken.
Iemand tips?
Av bedankt, Kirsten

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
13.1K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
De kip opeten zal wel niet de bedoeling zijn....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Even naar de dierenarts met de kip natuurlijk.

Antwoorden (1)

Een manke poot kan komen door een beschadiging van de voetzool en de daaropvolgende infectie.
Voorkomen moet worden dat de dieren hun poten kunnen beschadigen aan een looprooster, aan grit als de bak groot genoeg is om in te gaan staan of aan andere scherpe materialen. U kunt proberen de infectie te bestrijden met een antibioticum en de dieren een zachte ondergrond te geven zodat ze minder pijn hebben. In de praktijk blijkt dat in de meeste gevallen genezing niet lukt. Zo staat het in de handboeken . Twee keer hadden kippen van mij een voetzoolinfectie. Ik heb er in overleg met de dierenarts van alles aan gedaan maar moest ze toch na verloop van tijd uit hun lijden laten verlossen.
Een kalkpoot is eenvoudig te verhelpen met een smeersel van de dierenarts maar ik denk niet dat uw kip dat heeft.