Mogen koeien wettelijk gezien vastgebonden staan?

Ik ken een boer die al zijn koeien vanaf 4 tot 6 weken voor dat zij moeten kalveren vastbind in een stal. Dus elke koe word 4 tot 6 weken lang heel kort vast gezet tot zij moeten bevallen. Zij kunnen zich dus 4 tot 6 weken niet krabben als ze jeuk hebben, niet languit liggen, geen fysiek contact maken met andere dieren en niet lopen of bewegen.
Is dit wettelijk toegestaan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
1.9K

Het beste antwoord

p de meeste Nederlandse en Belgische melkveebedrijven worden de melkkoeien gehouden in ligboxenstallen. Elke koe in de stal beschikt over een ligbox. Tussen de ligboxen door kunnen de koeien vrij rondlopen in de stal. De afmetingen van de ligboxen dienen berekend te worden op basis van de lichaamsmaten van de koeien. Oudere ligboxenstallen zijn vaak niet aangepast aan de huidige normen. Onaangepaste ligboxen bieden de koeien niet voldoende bewegingsruimte om vloeiend te kunnen gaan liggen of op te staan, en leiden tot knieproblemen, verwondingen, zwellingen op rug en/of zitbeen.
Een ander staltype is de grupstal (bindstal). In grupstallen worden de koeien vastgebonden met een ketting of een touw. Ondanks het feit dat deze grupstallen sterk worden afgeraden door dierenwelzijnsonderzoekers vanwege de beperkingen die ze leggen op het natuurlijke gedrag van koeien, komt dit staltype nog steeds voor in Nederland en België
het mag dus
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Jammer dat het mag. Bedankt voor je antwoord.