Hoe kan een vis mbv zijn zwemblaas de diepte in het water beinvloeden?

Ik weet wel dat de zwemblaas (gevuld met "lucht") hier een functie in heeft. Dus meer "lucht" in de blaas gaat vis naar boven, minder "lucht" gaat vis naar beneden, maar waar komt de lucht vandaan cq waar blijft deze ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
2.9K

Antwoorden (1)

Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwemblaas vind je een uitleg daarover, maar die is niet heel makkelijk te lezen, vind ik:

"Opening naar de slokdarm

De zwemblaas heeft bij jonge dieren nog een opening naar de slokdarm, bij hoger ontwikkelde vissen, de physoclisten zoals de baarzen verdwijnt deze verbinding, maar bij pysostome vissen zoals snoek blijft ze open. Als vislarven net uit het ei zijn gekomen blijven ze vaak nog even passief aan planten hangen, maar zodra ze gaan zwemmen is het essentieel voor ze om wat lucht in te slikken om de zwemblaas te vullen. Een vlies op het water is dan funest voor de ontwikkeling. Pysostome vissen vergroten het volume van de zwemblaas door wat lucht in te slikken, die door een luchtkanaal in de zwemblaas geperst kan worden.

De gesloten zwemblaas en de gasklier

Vissen zonder opening naar de slokdarm, de physoclisten vergroten de zwemblaas met behulp van de gasklier. De gasklier is via een netwerk van bloedvaatjes waarin het aangevoerde bloed in nauw contact staat met het afgevoerde bloed (rete mirabile) verbonden met de bloedsomloop. In de gasklier wordt het bloed aangezuurd door de productie van melkzuur. Door de lage pH wordt zuurstof vrijgemaakt uit hemoglobine. De vrijgekomen zuurstof diffundeert dan naar de zwemblaas.

Door het rete mirabile wordt het bloed met de lage pH in de gasklier geïsoleerd van de rest van het bloed, door toepassing van het tegenstroomprincipe. Om de zwemblaas weer te legen kan er gas naar het bloed diffunderen naar een op een ander gedeelte van de zwemblaas gelegen soortgelijke structuur, het ovaal.

Een nadeel van de zwemblaas van de physoclisten is dat als de vis van grote diepte plotseling naar boven wordt gehaald het volume ongecontroleerd toeneemt en de inwendige organen via de slokdarm naar buiten worden gedrukt. Bij het hengelen op snoekbaars is het belangrijk dat er niet te diep gevist (<15 m) wordt als men de vis niet voor consumptie wil vangen."
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Bij een waterdiepte van 15 meter wordt de zwemblaas 2,5 maal zo groot als je 'm naar boven haalt. Klopt die 15 meter wel? Moet m.i. anderhalve meter zijn.
Antoni
5 jaar geleden
@teusvh, op die vraag heb ik helaas geen antwoord.