hoe lang kunnen regenwormen onder water leven en niet sterven?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
12.2K

Antwoorden (2)

Wormen kunnen wekenlang overleven onder water, zolang dat water zuurstof bevat. Ze 'ademen' door de huid. Als de zuurstof in het water opraakt stikken ze.
6 jaar geleden
Wormen kunnen maandenlang overleven onder water, zolang dat water zuurstof bevat. Ze 'ademen' door de huid. Als de zuurstof in het water opraakt stikken ze.

Bij regen komen regenwormen boven de grond, maar dat is niet vanwege angst voor verdrinking. Een regenbui is voor wormen die naar een nieuw stuk grond willen verhuizen een uitnodiging om gemakkelijk en snel bovengronds te reizen. Een ondergrondse tunnel graven is vermoeiender.

Bij droog weer bestaat bovengronds zelfs het gevaar dat hun huid uitdroogt en dat ze daardoor stikken. Uitdrogen is voor een worm erger dan nat worden.