Waarom happen mijn sluierstaarten lucht?

Ik heb laatst 2 sluierstaarten gekocht. Eerst zaten ze in een klein aquarium met een filterpomp, in dat aquarium hapten ze nog geen lucht. Na een week heb ik een groter aquarium gekocht van 45 liter, hier staan 2 plantjes in ( een plantje stond al in de vorige bak en de andere is een zuurstof plantje die ik een paar dagen geleden heb gekocht.) Ook zit de filterpomp uit het vorig aquarium er in, omdat deze maximaal 50 liter kan filteren en de bak dus 45 is kan dit als het goed is nog. Ik geef mijn vissen 1 keer per dag eten. Eerst was er niks aan de hand maar sinds een paar dagen happen ze best wel vaak lucht, weet iemand waarom, want als het goed is zit er genoeg zuurstof in het water door de pomp en het zuurstofplantje. Alvast bedankt voor het antwoord!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
3.8K

Antwoorden (1)

Je geeft de vissen al eten , dus poepen de vissen al in het water, waardoor het water vies wordt, de filter werkt nog niet goed ( duurt wel 3 a 4 weken ) het water gaat dan bederven, dus krijg je rottingsbacteriën en die halen de zuurstof uit het water, dus gaan je vissen lucht happen.
Een week lang. iedere dag een derde water vervangen, kan je ze misschien nog redden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je hebt een filtertje voor 50 l water, maar dat is berekend op tropische kleine visjes, sluierstaarten vervuilen wel 5x zo veel, dus is ook je filter te klein., terwijl je vissen alleen maar groter worden.
Ze kunnen wel 30 cm groot worden.
Het gaat dus een keer fout.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb ook nog een extra filter boor 50 liter, als ik deze er bij inzet, is dit dan wel genoeg?
Z512099
6 jaar geleden
+...@Hsz, de boodschap is : dat je vissen langzaam aan het stikken zijn, door teveel nitriet (vervuiling).
De beste oplossing is een nog groter aquarium, minstens een meterbak van 250liter en en filter die 500 liter per uur doet, dan doe je het pas juist en zul je nooit nog happende vissen meer hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
je begrijpt het niet helemaal vrees ik.
Het duurt weken voordat je filters werken, maar je hebt er al vissen in.
Ook is je water al bedorven.
Een nieuwe bak moet je eerst weken laten draaien, veel zuurstofplantjes er in planten en dan pas de vissen.
Ook zijn dit soort vissen zeer sterk vervuilend en mogelijk voer je te veel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden, ik heb de vissen nu aan iemand gegeven met een groot aquarium van 2 meter. Ik heb hiervoor in de plaats zes mannelijke guppies gekocht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
helemaal goed!!