Kan een kat na 5 dagen haar nieuwe huis en bewoners terug vinden?

Sinds 5 dagen hebben wij 2 katten in huis. De ene kat was al vrij snel nieuwsgierig en aan het rondkijken en zich overal tegenaan aan het vleien. De andere kat had wat meer moeite met wennen, zij lag vrij lang onder de kast en liet zich minder zien. Snoepjes pakte ze wel aan en ze keek wel als we bij haar kwamen kijken. Na een aantal dagen liet ze zich ook in de woonkamer zien als we de gordijnen dicht deden. Ze was dan aan het rondkijken en later ging ze zelfs in ons zicht zitten en liggen en rolde ze over het kleed. Gisteren speelde ze zelfs even met een speeltje. Nu is alleen het volgende probleem. Zij was bij de vorige eigenaar een echte buitenkat, ze was hier ook in de avond veel aan het miauwen en zat voor het raam naar buiten te kijken. Sinds vanmorgen is ze spoorloos. We hebben in huis elk hoekje en plekje bekeken en afgezocht, maar ze is nergens te vinden. We zijn dus ook heel bang dat ze stiekem naar boven is gegaan en uit het badkamerraam geglipt is. Ik heb al een snoepje bij dat raam gelegd en op de beneden verdieping (onder het badkamerraam) een bakje met voer voor het open raam gezet in de hoop dat ze honher zal krijgen. Ik ben alleen heel erg bang dat ze de weg naar ons huis niet meer terug kan/wil vinden... ☹

Toegevoegd na 3 uur:
Bedankt voor jullie reacties. We zittrn inderdaad niet rustig op de bank af te wachten. We hebben kattengrid in en om de tuin gestrooid, zijn gaan zoeken met een lampje, roepen en rammelen met brokjes. Ze is bij Amvedi als vermist opgegeven.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
5.7K
LeonardN
6 jaar geleden
Dat kan, maar het kan ook van niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja hoor, dat kan. onze kat is 3 weken spoorloos geweest en kwam vanzelf weer terug.
je hebt al veel gedaan maar je zou ook nog haar bench buiten kunnen zetten met een dekentje en haar favoriete speeltje.
katten verstoppen zich graag, zoek in heggen, schuurtjes, struiken enz. kijk ook onder auto`s.
vraag bij buren of je in de schuur mag kijken. er zijn buitenlampen die gaan branden als er enige beweging is,
je kunt rond haar etenstijd een bakje eten buiten zetten en opletten of je haar ziet.
niet laten staan ivm ongedierte!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jippie!! Ze is terug!
Via het andere raam boven is ze weer naar binnen gekomen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gefeliciteerd
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je de vorige eigenaar ook ingelicht? Wij hebben geregeld een kater op bezoek die hier in de buurt heeft gewoond. Hij had gelukkig een chip waardoor we zijn nieuwe adres konden achterhalen. Al drie keer opgehaald door zijn baasje, maar komt steeds weer naar zijn oude buurt. Hopelijk komt jullie kat snel terug! Drama die onzekerheid, ik weet er alles van.

Antwoorden (5)

Vreselijk! Hopelijk hebben jullie je vergist en zit ze toch ergens in een hoekje....
Maar ervan uitgaande dat ze daadwerkelijk is ontsnapt: verspreid rond je huis haar kattengrit, liefst gebruikt. Het hoeft niet in een dikke laag, een paar kopjes her en der zijn hopelijk voldoende. Het gros van de ontsnapte katten blijft de eerste tijd in de buurt van de woning, en zo geef je het dier een referentiekader.
Ga zoeken, in steeds groter wordende cirkels rond je huis, en schijn met een zaklamp onder struiken, zodat je de ogen ziet reflecteren Zoek vooral rond ochtend- en avondschemering.
Dat lijkt me verstandiger dan op de bank af te wachten tot de kat de woning weer terug vindt. Ga er maar niet vanuit dat ze op de stoep zal gaan zitten of door het raam terugkeren.
Sein amivedi in, het asiel en de dierenambulance, en meld de vermissing bij je plaatselijke groep op Facebook.
Als de kat is gechipt, hebben jullie de gegevens dan al bijgewerkt?
Succes.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jippie!! Ze is terug!
Via het andere raam boven is ze weer naar binnen gekomen!
Rieneke1
6 jaar geleden
Oh wat is dat geweldig! Ik had er eerlijk gezegd geen vertrouwen in, maar kijk nou toch! Fijn dat je deze goede afloop nog even laat weten. Dan nog iets: is ze gechipt? Zo niet, dan zou ik dit toch op korte termijn laten doen. Veel plezier nog met je nieuwe aanwinsten!
Hoi
O wat erg, wij hebben dit ook gehad en onze kat is na 2 maanden gevonden. Wat hebben we gedaan?

- flyers
- vermist op amivedi gezet ( daar had iemand de kat gevonden en erop gezet met foto)
- elke avond zoeken

tip! Had je kat een favoriet speeltje of geluid, of andere herkenning? Daar kunnen ze op afkomen, onze kat heeft hier namelijk op gereageerd.

Ook heb ik gezocht op Internet voor tips, deze hebben echt geholpen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jippie!! Ze is terug!
Via het andere raam boven is ze weer naar binnen gekomen!
Ja, dat kan wel!
Kater van mij is de tweede dag ontsnapt (binnen 12uur!) en kwam na 5 dagen terug. Hij had de buurt verkend en wist dus duidelijk de weg terug naar zijn nieuwe huis.
Deze kat kwam van een volkstuincentrum waar hij buiten leefde. Zegt op zich niets, want ook katten die een tuinleven kennen gaan de hort op om de nieuwe wijk te verkennen. Zou je op een flat dus boven wonen, is de kans kleiner. Inderdaad de luchtjes en herkenning is stukken moeilijker.

Informeer niet alleen Amivedi, dierenambulances, het plaatselijke asiel, FB groep, maar ook de winkeliers. Maak A4 tjes met profiel, en je tel.nummer natuurlijk, vraag om ze op te hangen bij de plaatselijke winkels. Heel belangrijk: vraag kinderen in de buurt uit te kijken, deze zien alles en willen meestal graag helpen.

Nog iets, bij de eigen dierenarts of willekeurige andere in meerde wijken: ook daar een A4-tje ophangen. Daar wordt door andere diereneigenaren/-vrienden zeker opgelet.
Je hebt uiteraard al de buren ingelicht, kijk ook onder de auto's in de schemering. Daar hebben wij al eerder ontsnapte katten terug gevonden.

Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jippie!! Ze is terug!
Via het andere raam boven is ze weer naar binnen gekomen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geweldig!!
Wat fijn dat je niet het raam gesloten hebt voor de andere kat, was een logische reactie geweest.. :)
Blij.. en Feestje!!
Wat jammer! De meeste katten moet je echt binnenhouden voor 6 weken. Wij hebben sinds 6 weken 1 kitten en 1 oudere kat ( 1,5 jaar ) en die miauwt alleen maar bij het raam omdat hij naar buiten wilt! Alleen als hij naar buiten ging voor deze 6 weken, is hij niet gewend en probeert hij de weg terug te vinden naar zijn vorige baasje of in gevallen met kittens, de weg naar hun moeder.

Om hem/haar terug te vinden inderdaad flyers ophangen met een foto + datum van verdwijnen + telefoonnummer van jou en adres. Probeer in huis op ELKE plek te kijken dat maar kan. Ik was mijn kitten 2 keer kwijt. 1 Keer zat ze verstopt in mijn kledingkast achter in mijn sokkenmand, en de 2e keer in de meterkast. Elke plek is dus mogelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jippie!! Ze is terug!
Via het andere raam boven is ze weer naar binnen gekomen!
Vorige eigenaar benaderen? Sommige katten keren terug naar hun oude woonomgeving.