Hoe kan ik mijn kat laten ophouden met achter mijn andere katten te laten aanzitten?

Ik ben onlangs gaan samenwonen met mijn vriendin.ik heb 2 volwassenen katten van 14 en een kitten,en zij heeft een kat van 5. We zijn in het appartement van mijn vriendin getrokken,omdat dit een groot appartement is met een ruim terras.de kat van mijn vriendin blijft maar jagen achter de 2 volwassen katten.ik weet dat hij zijn stek als baas opeist,maar de 2 hebben al toegegeven,en toch blijft hij het doen.het is zo erg geworden dat de 2 bang van hem zijn.wat kunnen we hieraan doen om het te stoppen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
1.7K

Antwoorden (2)

Het is niet zo bij katten dat er eentje de baas is, en ook geven ze niet toe zoals jij het noemt. Katten zijn geen kleine hondjes, en ze onderwerpen zich niet. Katten zullen vaak alles doen om een gevecht te voorkomen, maar als het tot een gevecht komt, moet de verliezer het territorium van de winnaar verlaten. Het vervelende is dat dat een beetje moeilijk gaat in een appartement.
Nu zit je met de situatie dat je een best grote groep katten hebt, niet alleen niet verwant, maar ook nog eens niet in dezelfde levensfase. Bovendien niet uitgezocht op overeenkomende karakters. Dat is al niet zo'n geweldig uitgangspunt.
Verder ben ik bang dat je de katten niet de tijd hebt gegeven aan elkaar te wennen. Een goede langzame introductie kost weken, zo niet maanden.
Het werkt niet om katten plompverloren bij elkaar te zetten (kijk hier is je nieuwe vriendje), en het werkt ook niet (zie uitleg boven) om ze het zelf uit te laten vechten.
Wat je nu moet doen is alsnog de katten scheiden, en wel per direct, en alsnog een langzame (her)introductie doen. Reken zoals gezegd eerder in maanden dan in weken: ga pas over naar de volgende stap als er al geruime tijd ontspanning heerst. Over hoe het aan te pakken is voldoende op internet te vinden: mocht je er niet uit komen dan hoor ik het graag. Je zou kunnen overwegen eea onder begeleiding van een ervaren gedragstherapeut te doen. Succes!
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus. Helaas hoor je dat vaker. De kat van mijn vriendin moest toen een ander huisje. Omdat ze ze ook plompverloren bij elkaar hadden gegooid. Is niet meer goed gekomen.
Rieneke1
6 jaar geleden
@Manonnetje, nee, helaas kan je een eerste indruk nooit meer overdoen. Toch is het de moeite waard het, liefst onder begeleiding, toch te proberen via een herintroductie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ze is nu wel gelukkig in een nieuw huisje hoor.
Het is een kitten, dus misschien is het tijd om hem te 'fixen' (steriliseren). Ook heeft hij iets van een speeltje of andere bezigheid nodig, zodat hij 'geen tijd' meer heeft.