Onze kater heeft sinds 2 dagen aan het uiteinde van zijn ontlasting licht helder bloed. Dit hangt na het poepen ook aan zijn anus?

We zijn bij de dierenarts geweest en hij gaf aan dat het

- een gesprongen anaalklier
- een poliepje
- parasieten

Konden zijn... maar dat we het even moesten aankijken of het vanzelf weg zou gaan anders zou hij een kuur krijgen tegen darm parasieten.

Verder eet hij goed, geen andere voeding.
Drinkt goed en is levendig!

Onze andere kater (die is enige tijd geleden overleden) had ook bloed in zijn ontlasting. Welliswaar was dit niet hetzelfde als bij deze kater bij onze oudere kater zat het bloed vermengt door de poep maar hier konden ze geen oorzaak voor vinden.
Uiteindelijk is hij aan hart problemen overleden.

Ik maak me hele erge zorgen over ons katertje want hij heeft nu 2 dagen na het poepen bloed rond om zijn anus hangen.

Ik heb me voorgenomen dat als het na het weekend niet over is weer terug te gaan naar de dierenarts..

Zou het ook een andere oorzaak kunnen hebben?
Of is het Inderdaad gewoon beter om af te wachten?

Ik ben namelijk een beetje bang dat het ernstig is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
2.8K
Ritsuka
6 jaar geleden
ik zou weer bellen met de dierenarts

Antwoorden (1)

Heel goed dat je meteen naar de dierenarts bent gegaan. Ik denk wel dat je op zijn/haar oordeel kan vertrouwen. Bloed bij de ontlasting is eigenlijk pas zorgelijk als het ouder donker bloed is, vanuit de maag of hoger in de darmen. Dat het bloed helder rood is geeft aan dat het niet uit de ingewanden komt, maar van vlakbij de uitgang. Heb dan ook vertrouwen. Ik begrijp dat je je zorgen maakt omdat je andere kat HCM had en daaraan is overleden, terwijl hij tevens ook bloed bij de ontlasting had. Het een (de doodsoorzaak HCM) heeft echter geen verband met het bloed in de ontlasting. Als je je echter toch zorgen maakt, dan kan je uiteraard je dierenarts bellen, maar grote kans dat je in het weekend wel met een vervanger te maken krijgt. Ik hoop dat je het wat van je af kan zetten, het komt vast goed met je katje!