Wat is het gele op dit lieveheersbeestje?

Sinds een paar dagen is er een lieveheersbeestje op mijn spiegel in de badkamer aan het lopen, maar wat mij opvalt is het gele op z'n achterlijf. Het lijkt een beetje op schimmel. Zodra hij(of zij) z'n vleugels wil uithalen lijkt het of die niet verder komt dan het eerste beetje.
Is dit beestje ziek of heeft die ergens in de rotzooi geweest. Ik kan het niet herleiden wat het moet zijn.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
3.6K
Amadea
6 jaar geleden
Zie https://www.startpagina.nl/v/wonen/vraag/201667/geel-lieveherenbeestje

Het beste antwoord

Dat is ter zelfverdediging, een bittere en eigenaardig ruikende gele stof die ze afscheiden uit de gewrichten van hun pootjes wanneer er gevaar dreigt.

Toegevoegd na 1 uur:
Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Lieveheersbeestjes heet die vloeistof hemolymfe en wordt het verschijnsel "reflexbloeden" genoemd.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als ik (ná het vergroten) let op de fijne structuur van het "spul" op het achterlijf doet me dat een beetje denken aan de fijne korstmosjes die je in de herfst vaak ziet op dode boomtakjes. Wellicht heeft ie daar iets van meegepikt en is het gaan groeien. Bekijk het eens met een vergrootglas, het zou (als ik gelijk heb) een beetje egaal groen-grijs moeten zijn.

Toegevoegd na 58 seconden:
NB: op de foto komt het niet geel over maar wat grijzig.

Toegevoegd na 3 uur:
Als het spul, dat je aangeeft echt geel is (én stinkt) dan zou de structuur die zichtbaar is misschien een beetje schuimig kunnen zijn en is mijn eerste verklaring dus onjuist. Zie wat extra gegevens op:

http://www.animalsunited.nl/alle-dieren/insecten/lieveheersbeestje/

Als verdediging heeft een lieveheersbeestje naast het dekschild en de afschrikkende kleuren ook nog een gele vloeistof die het kan afscheiden. De vloeistof heeft een vieze geur en een bittere smaak. Op deze manier kunnen ze vijanden te slim afzijn zelfs nadat ze in de bek zijn beland. Sommige roofdieren schrikken van de plotselinge bittere smaak en spugen het lieveheersbeestje maar snel uit. De samenstelling van de vloeistof verschilt waarschijnlijk per soort. Wetenschappers zijn erachter gekomen dat de vloeistof van het zevenstillige lieveheersbeestje giftig is voor koolmeeskuikens, maar de vloeistof van het tweestippelige lieveheersbeestje is dat niet. De gele vloeistof wordt ten onrechte vaak met urine verward.

Toegevoegd na 3 uur:
Amadea geeft dus de goede aanzet.