Kan ik mijn kitten alleen laten samen met mijn oudere kat?

Ik heb sinds 6 dagen een kitten erbij, hij is 9 weken en ik had al een poes van bijna 1.5 jaar.
Nou ging het in het begin erg moeizaam maar ik zie al wel verbeteringen..
Mijn poes likt de kitten soms maar gaat daarna ook weer slaan en bijten waardoor de kitten gaat piepen en zich verstopt onder de bank. Vervolgens focust de poes zich constant op hem en als hij onder de bank vandaan komt springt ze weer boven op hem. Soms daagt hij haar ook uit en vaak ziet het er wel speels uit maar soms vind ik het te erg uit de hand lopen en dan zet ik ze weer even gescheiden zodat de kitten (en ikzelf ook) even rust heeft.

Herkent iemand deze situatie? Hoe lang duurde het voordat ze wat beter samen kunnen bij jullie?
Kan ik ze gewoon alleen thuis laten denken jullie of is dat te gevaarlijk en kan er echt wat mis gaan.

Ik ben zelf misschien ook te voorzichtig en gestresst dus ik hoor jullie tips graag..

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
5.7K
Rieneke1
6 jaar geleden
Even een vraagje voor de zekerheid: je poes is gecastreerd mag ik hopen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja ze is gecastreerd. Mijn poes en kitten komen beide uit het asiel. De kitten heeft dus geen moeder om naar terug te brengen en er is mij verteld dat in zo'n geval 8 weken de beste leeftijd is om naar een vast huis te gaan voor een kitten. Verder heb ik alle stappen voor een goede introductie gevolgd (eerst gescheiden houden, wisselen van ruimtes, samen eten geven etc) ik heb ook in beide ruimtes een feliway friends hangen. Volgens de mensen van het asiel en de dierenartsen die ik heb gesproken is het niet erg als de poes het kitten soms een tik geeft om zo de rangorde te bepalen. Ik vind het er echter soms nog al heftig uitzien.. vandaar mijn vraag. De katten liggen samen te slapen in 1 mandje en mijn poes likt de kitten regelmatig, echter als ze eenmaal speels met hem stoeit wil ik ze nog wel eens uit elkaar halen omdat ik niet wil dat de kitten schrikt of pijn heeft. Daarom ben ik nog bang om ze alleen te laten als ik er niet bij ben.

Antwoorden (1)

Hier is al van alles fout gegaan helaas.
Het kitten is veel en veel te jong in huis gehaald, het is lichamelijk en psychisch nog niet weerbaar genoeg. Als het even kan, zet dan het belang van het diertje op de eerste plaats, en breng het terug naar moeder en hopelijk nestgenootjes. Als het kitten met 13 weken is bekomen van de eerste entingen kan het op z'n vroegst weg, liever nog een paar weken later. Het is niet alleen triest als je het kitten de kans ontneemt om te leren kat te zijn, maar het is ook vragen om gedragsproblemen op latere leeftijd.

Verder is het een heel slecht idee een kitten plompverloren bij een al aanwezige kat te zetten. Google eens op introductie nieuwe kat, en volg de handleiding. Overhaast hierbij niets, neem de tijd. Pas overgaan naar de volgende stap als beide katten ontspannen zijn en blijven.

Dus nee, je kan de katten niet alleen en bij elkaar laten nu.

Toegevoegd na 11 minuten:
http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/aanschaf-en-opvoeding/de-introductie-van-een-nieuwe-kat/