Hoe lang wachten om nest materiaal van vogels te verwijderen?

Er is een stelletje vogels die een nestje begonnen te bouwen in ons vogelhuisje met camera. Was natuurlijk leuk om te volgen maar na een paar uurtjes zijn ze gestopt en nu liggen er wat takjes en mos in het vogelhuisje. Hoe lang kun je het beste wachten voor je alles eruit haalt?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Vogels
1.3K

Het beste antwoord

O, dat kan zomaar dagen duren voor ze weer verder gaan. Er zijn ook vogels die 2 of 3 nestjes bouwen, waarna het vrouwtje de beste uitzoekt. Maar ook als de keuze dan niet hier op valt kunnen er zomaar weer andere vogeltjes komen die er verder mee gaan. Oftewel: niks aan doen, en afwachten welke verrassing de natuur voor je heeft.
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
+
Concreet antwoord op de vraag: hoe lang wachten met verwijderen? Vanaf nu ongeveer 6 maanden. Dan weet je zeker dat er geen broedsel meer in komt en kun je het schoonmaken voor de winter en volgend voorjaar.