Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn parkiet eet en vliegt slecht. Wat moet ik doen?

Mijn 1,5 jarige grasparkiet eet slecht, is wiebelig en vliegt niet hoger dan 1 meter.
Hij krabt ook overal.
Ik maak me zorgen dus weet iemand iets?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Vogels
1.5K
Rieneke1
2 jaar geleden
Vraag eens rond welke dierenarts in je buurt verstand heeft van vogels. En als het diertje eenmaal behandeld is, denk dan eens aan een tweede vogeltje erbij. Parkieten doe je tekort door ze alleen te houden. Je doet ze trouwens ook tekort door bij klachten ze medische zorg te ontzeggen.
Castle
2 jaar geleden
Ik heb ook vogels en bij het reinigen ontsmet ik altijd de kooi (Oropharma). Daarnaast zo'n beestje af en toe de douche innemen. Dan kun je binden met hem en is het goed voor zijn verenpak. Als hij zich nu krabt beter even naar een dierenarts. In tussentijd even een middel gebruiken tegen parasieten. Als je vogel bijvoorbeeld bloedluis heeft zal hij overleven als hij een sterke vogel is. Is hij het niet dan heb je kans dat je het diertje verliest.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik zou zelf ook ziek worden als ik levenslang in een kooi opgesloten zou worden…

Als de eetlust bij de parkiet vermindert, is dat een mogelijk symptoom van gezondheidsklachten.
Tevens als het diertje opeens ander gedrag dan normaal laat zien of minder actief is.
Krabben kan duiden op parasieten.
Ziektes ontwikkelen zich razendsnel bij parkieten en worden pas in vergevorderd stadium echt zichtbaar. Als je dier al overduidelijke symptomen vertoont, is het meestal al te laat. Contacteer in dit geval dus direct de dierenarts.
(Lees meer...)
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding