Kan een niet broedende kip eendeneieren uitbroeden?

Ik heb eendeneieren gevonden die zijn verstoten door de moeder.
Ik heb ze in de nest gelegd van mijn kippen maar ze willen er niet opkomen.
Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn kippen die eieren toch kunnen uitbroeden zonder broedmachine.

3 jaar geleden
in: Vogels
1.9K

Antwoorden (2)

Zijn je kippen wel broerds?
Maar over het algemeen zou het zeker gaan dat een kip eendjes grootbrengt. Het tegenovergestelde ( mama eend kind kip ) zou minder goed gaan. Maar als je kip op dat moment geen 'broedse gevoelens' heeft dan gaat ze niet broeden.
3 jaar geleden
NEEN. Kippen broeden alleen als ze broeds zijn, net zoals vogeltjes die in hun nestje eieren hebben gelegd. Broedsheid is een biologisch gegeven en is gekoppeld aan de voortplanting van de soort. Een niet broedse kip blijft NIET op de eieren zitten.
Je zou zelf wel kunnen proberen de kip broeds te maken. Zie hiervoor de link.