Mag geimpregneerd hout gebruikt worden om nestkastjes te maken of is dit giftig voor de vogels?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Vogels
4.2K

Antwoorden (1)

De nestkastjes die je koopt zijn van niet-geïmpregneerd-hout gemaakt. Dat is niet giftig. Kan je ook zien aan de insecten (oorwormen) die onder de nestjes vandaan komen als je de kastjes in het najaar schoon maakt.
Er zijn geen "verboden" om de kastjes van geïmpregneerd hout te maken; wel adviezen om het NIET te doen. Sommige mensen schilderen de kastjes, maar natuurlijk hout blijft het beste. Veel vogeltjes hakken hun vliegopeningen vaak wat groter en krijgen zo wat splintertjes (met of zonder verf) in hun maag.
Geïmpregneerd hout is zonder meer giftig en bovendien ook schadelijk voor het milieu.
Toegevoegd op 26 februari 2021 21:12: tekst