Waarom is gourmetten gevaarlijk voor vogels in huis?

Een vriend van onze huisgenoot heeft een vogel die hij soms weleens meeneemt. Dit weekend gaan we als 'studentenhuishouden' gourmetten en cadeautjes aan elkaar geven. Een soort pre-kerstmis dus. Die vriend kan alleen begin van de avond langskomen, wanneer het gourmetstel al aanstaat. Hij zegt dat het gourmetten slecht voor de vogel is. Waarom is gourmetten slecht voor vogels? En geldt dat bijv. ook wanneer de vogel maar voor even in de woonkamer is?

3 jaar geleden
in: Vogels
15.2K
Griffin
3 jaar geleden
Tenzij je op houtskool gourmet met iets te weinig zuurstof lijkt mij het gourmetten ansich vrij onschuldig voor vogels...

Het beste antwoord

Een gourmetstel is vaak voorzien van een anti-aanbaklaag. Bij oververhitting komt een stof vrij die voor vogels dodelijk kan zijn.
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vogels hebben een hekel aan gourmetten. Dat komt door de stof polytetrafluorethyleen die vrijkomt wanneer een antiaanbaklaag oververhit raakt. Vogels krijgen het daar ernstig benauwd van en kunnen zelfs het loodje leggen. Ga je gourmetten, parkeer de parkiet dan even in een andere kamer.