Ik zie elke avond grote groepen ganzen over Lelystad vliegen. Waarom?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Vogels
2K

Antwoorden (1)

Ganzen trekken altijd in familieverband of (heel) grote troepen. Ze vliegen in V-vormige formaties of golvende linies. Ook in het overwinteringsgebied leven ze in groepen, ook wel toom genoemd.
Juist in polderlandschappen zie je zeer veel grote groepen ganzen. Als er een of twee een waarschuwing geven over wat dan ook zullen de eerste opstijgen en komt direct de hele troep achter ze aan. Lelystad ligt op een uitgelezen plek in de polders en het is dus logisch, dat daar zeer veel ganzen in de omgeving zijn. In de avond vetrekken ze vaak naar een andere slaap en fourageplek, maar zeker ook weer in de uitgestrekte polder.
Door in V-formatie te vliegen hebben de vogels een grotere vliegcapaciteit. De ganzen die volgen maken gebruik van de lift die volgt uit de vleugelslag van de voorganger. Tijdens het vliegen praten de ganzen met elkaar. De achterste ganzen moedigen de voorste aan om op snelheid te blijven. Dat is ook de reden, dat je ze altijd met heel veel lawaai over hoort komen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel. En dat ik er de laatste dagen meer zie dan anders? Toeval?