Is het bijzonder dat er 2 kuikens in 1 ei zitten?

Hallo,
er is net een kuikentje bij ons uitgekomen. In de schaal lag iets dat leek op een niet uitgekomen kuikentje, dat in een vroeg stadium was overleden. Het kuikentje dat wel is uitgekomen ziet er gewoon gezond uit. Is het bijzonder dat dit kuikentje uit het ei is gekomen? En kan het zijn dat hij alsnog overlijd?
Groetjes Bente

Picture for question
3 jaar geleden
in: Vogels
2.7K
Ivana
3 jaar geleden
IK weet dat twee dooiers in een ei: "dubbeldooiers" genaamd, gewoon voorkomt. Maar heb geen ervaring met het uitbroeden ervan. Bij onze kippenboer kan je zelfs om dubbeldooiers vragen als je eieren bij hem koopt.

Antwoorden (1)

Het is normaal, dat je bij kippeneieren een dubbeldooier tegenkomt (hoewel je ze niet heel veel ziet). Het is echter wel bijzonder, dat beide dooiers bevrucht zijn. Dat had dus theoretisch een levende tweeling kunnen worden; maar in de praktijk komt dat niet voor, omdat twee kuikentjes elkaar gruwelijk in de weg zitten in de eierschaal.
Evenals bij ander dieren en mensen kan het natuurlijk voorkomen, dat een van de twee voortijdig, in het embryonale stadium overlijdt. In de praktijk blijken beide kuikentjes het uiteindelijk NIET te overleven. Misschien heb jij meer geluk met je kuikentje.