Wat eet een jonge kauw?

Hallo,
Ik heb vandaag een jonge kauw gevonden die wat aan zijn vleugel heeft, de dierenarts zei dat hij na tiid genezen kan worden.

Wat eten ze? En omdat hij/zij wilt is wat voor ziektes kunnen ze hebben en wat kan ik eraan doen om het niet te krijgen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Vogels
16.7K
Antoni
3 jaar geleden
Een vogelopvang kan beter voor de kauw zorgen dan een goedwillende amateur, zo vermoed ik. Raar dat de dierenarts dat niet heeft geadviseerd. Ik raad je aan het kauwtje naar een professionele vogelopvang te brengen, of het te laten ophalen.
Rieneke1
3 jaar geleden
Breng de vogel ajb naar een vogelopvang, waar hij niet alleen de juiste verzorging krijgt, maar ook kan opgroeien met soortgenoten. Het is tegen de wet het diertje zelf te houden, en met reden.

Antwoorden (2)

Voor jonge kauwen geldt dat deze lange tijd met de hand gevoerd moeten worden.Gebruik hiervoor bv. een broodpapje o.b.v. water met geprakt gekookt ei toegevoegd.
Kauwen zijn alleseters. Als je hem wilt houden en groot wilt laten worden moet je op het voer letten.
Universeel voer van bv. Kennemer voldoet als basis uitstekend. Hier zit in wat ze in de vrije natuur ook bij elkaar scharrelen; zaden, insecten, nootjes, vetten. Honden- of kattenvoer mag ook gebruikt worden, alleen wel i.c.m. aanvullende zaden, groente en fruit.
Zorg wel voor de nodige variatie en eten waarvoor hij wat moet doen. Zoals ongepelde pinda's, kan hij z'n snavelgebruik ook goed mee trainen.
Toegevoegd op 08 juni 2020 15:22: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Dit is een heel slecht advies. Brood is sowieso slecht, maar een jonge kauw heeft geen behoefte aan pinda's, zaden, groente en fruit.
Een jong kauwtje heeft dierlijke eiwitten nodig om gezond op te groeien.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@elder161, er worden wel erg vaak jonge kauwen gevonden
Bouwen de ouders slordige nesten?
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=603585#p16021866
Rieneke1
3 jaar geleden
@JoanArc, er is niets mis met de nesten van kauwtjes. Ze verlaten echter het nest nog voor ze goed kunnen vliegen. De ouders voeren de jongen verder buiten het nest, en maken ze ook wegwijs in de wereld. Helaas is het niet moeilijk zo'n kauwtje te pakken, en helaas vinden mensen het leuk ze zelf groot te brengen, al is het tegen de wet. De dieren wordt zo een soorteigen sociaal leven ontnomen of minstens flink bemoeilijkt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@JoanDArc
Ik weet niet waar@Rieneke1 haar ervaring met vogels heeft opgedaan, maar verder dan een dierenopvang komt ze niet.
Kauwen, kraaien, eksters en duiven maken zeer slordige nesten van losse takjes waar zelfs wel de eieren eens uitrollen. Als je jongen beginnen te groeien verdringen ze elkaar uit het nest en voor dat een enkeling klaar is om echt uit te vliegen valt ie gewoon naar beneden. Ik ben in de natuur opgegroeid en heb heel wat jonge vogels door hun jeugd kunnen helpen. Ja, in het begin met geprakte gekookte eieren, fijn beschuitkruim en paar druppeltjes melk. Met de vingers voeren, met een lepeltje of met een pincet. Meestal met succes.
De link die ik geef in mijn antwoord heeft ook goede adviezen. We kunnen niet ALLES leren uit Wiki.
Bovendien moet Rieneke mijn antwoord beter lezen.
Rieneke1
3 jaar geleden
elder161, mijn ervaring reikt idd niet verder dan 22 jaar halftijds werken in een vogelopvangcentrum. De link die je geeft is nogal achterhaald vrees ik. Maar ik geloof niet dat wij snel op 1 lijn zullen zitten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Rieneke1
Toch moet je mijn antwoord en reacties eens beter lezen. Ook mijn reactie die ik gaf op de opmerking van JoanDArc. Ik heb met de natuur leren leven en niet met officiële dierenopvangcentra.
Kauwen eten veel insecten, zaden en alles wat ze verder maar kunnen vinden. Maar of het echt handig is om hem zelf te gaan voeren?

Is er geen vogel-, wilde dieren opvang bij je in de buurt. Informeer anders even bij de dierenambulance die hebben meestal wel adressen waar ze vondelingen en gewonde vogels naartoe kunnen brengen. Bij dat soort adressen hebben ze ervaring met het helpen en grootbrengen van dit soort vogels.
Overleg anders nog even met de dierenarts. Die moet je ook advies kunnen geven.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+Aponi, goede adviezen
https://home.solcon.nl/kemperman/kauw/verzorging.html
Rieneke1
3 jaar geleden
Kauwen eten idd van alles, maar jonkies hebben dierlijke eiwitten nodig.
Geen min vanwege je advies mbt de dierenambulance en vogelopvang.