Welke vogel is dit?

Ik kwam deze vogel vandaag tegen langs de waterkant. Nog nooit gezien. Erg mooi dier en was benieuwd welke soort het is.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vogels
1.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit zijn rotganzen (in Australië zo te zien aan het plaatje :)

Antwoorden (1)

Dat zal de brandgans zijn. Deze komt in de winter in grote aantallen naar de Nederlandse weilanden. Inmiddels zijn er nogal wat tamme groepen brandganzen in parken.
De kop is geelachtig wit; achterzijde van de kop, nek en bovenborst zijn zwart. De buik en de onderkant zijn grijswit met een grijze bandering. De vleugels zijn grijsblauw met zwart-witte strepen. De poten en snavel zijn zwart.