Kun je zelf duivenmelk kopen of maken?

We hebben 2 duiveneieren. Zonder volwassen duiven. Wat moeten we doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vogels
6.5K
Rieneke1
4 jaar geleden
Als je de eieren uit weet te broeden (broedmachine?), dan kan je bij de dierenspeciaalzaak poeder kopen (Sivostart) wat je aan kan lengen en met een spuitje toedienden. Na verloop van tijd ga je geleidelijk over op (gemalen) graan.

Antwoorden (1)

Duivenmelk is een melkachtige substantie die in de krop van duiven wordt geproduceerd nadat de jongen uit het ei zijn gekropen. Hiermee worden ze de eerste dagen gevoed. Enkele dagen voordat de eieren uitkomen wordt de binnenwand van de krop van de duif dikker. Zelf duivenmelk maken of kopen bestaat dus niet.
Je kan de duiveneieren alleen uitbroeden als iemand toevallig een broedse duif of broedse kip heeft. Heel misschien lukt het je onder een warme lamp bij zo'n 40 graden. Het voeren van de jonge vogeltjes kan eventueel alleen met fijn-geprakte gekookte eieren.