Wat moet ik met het eenden nest in mijn tuin doen?

Gister ben ik er achter gekomen dat en een eenden nest in een planten bak zit met 10 eieren, hier ben ik achter gekomen doordat mijn hond een ei had gepakt. Het ei was gelukkig niet beschadigd, mijn moeder had het ei weer terug gelegd bij het nest. Mijn vraag is nu wat ik het beste met het nest kan doen want als ik niks doe zal mijn hond er waarschijnlijk weer achter aan gaan. Ik dacht er aan om een hok om het nest te bouwen van 180 tot 120 cm zo dat mijn hond er niet meer bij kan en de bovenkant open te houden zodat de moeder eend er wel nog bij kan. Maar als de eendjes uit komen zitten ze gevangen ik weet niet of ik ze dan bij de sloot voor mijn huis kan brengen met de moeder. Mijn tuin is namelijk volledig omheind en ik heb geen vijver of iets van water. Het liefst wil ik dat de moeder een kleine eendjes voor mijn huis in het parkje bij de anderen eenden terecht komen maar ik weet niet goed hoe. Zouden jullie alsjeblieft willen helpen.
Mvg Kate

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vogels
2K
Ivana
4 jaar geleden
Ik zou de natuur zijn gang laten gaan. Dit nest heeft geen toekomst in mijn ogen. En als het wel lukt is dat een overwinning voor de eend.
Rieneke1
4 jaar geleden
Als de eend nog niet (lang) op het nest zit, is ze er lang zo trouw niet aan dan wanneer ze er al een tijd op zit. Ik betwijfel of zo'n hok zou helpen. Is het niet mogelijk je hond er een tijd weg te houden? Loopt die los in de tuin? Als de eieren uitkomen zal je in water en voer moeten voorzien. Als je de kleintjes vangt zodra ze uitkomen heb je kans dat moeder er vandoor gaat. Je zou de pulletjes dan naar een voc moeten brengen. Al met al een hele toestand, wellicht verwijder je het nest beter. Hou in dat geval wel in de gaten dat moeders niet opnieuw begint, want dit is veel te uitputtend.
ronron1212
4 jaar geleden
Deze vraag is al eerder gesteld
https://www.startpagina.nl/v/dieren/vraag/677337/eend-broedt-bloempot-tuintafel-kuikens/

Antwoorden (1)

Misschien is het heel moeilijk, maar je moet in ieder geval de hond niet in de tuin laten zolang de eendjes nog niet zijn uitgekomen. Als de eend een paar keer schrikt van de hond zal ze niet meer terugkomen en de eieren achter laten. Wellicht is het mogelijk een doorgang in de tuinomheining te maken, zodat de eend straks met de kleintjes naar het water kan.