Wat te doen als een vogel sterft?

Mijn vriend en ik hebben op 13 april 2 catharina parkieten gekocht. Ze waren (volgens de verkoper) geboren ongeveer in januari, hierdoor nog erg jong en dus nog niet tam. We waren bezig met ze te trainen en te wennen aan onze vingers en erop te stappen. Maandag kregen we te horen bij de dierenarts (een van de twee sliep veel en piepte hoog) dat een van de 2 'het geel' had een parasitele infectie. Antibiotica meegekregen en deze moest ik dus 2x per dag ingeven. Dit was nogal wat gezien het feit ik ze moest vastpakken en ze niet op kon laten stappen. Nu is helaas vanavond degene bij wie de infectie is gevonden gestorven (zeer waarschijnlijk van de stress). We hebben haar laten zien aan de ander en die vloog in paniek weg. Nu wil ik heel graag weten wat ik het beste kan doen met die andere vogel. Ik wil hem sowieso laten nakijken of hij ook niks heeft, maar ik ben ergens ook heel erg bang dat hij door de eventuele stress ook dood gaat. Daarbij hoe gaan vogels in dat opzicht om met verlies van een maatje waar ze een maand bij hebben gezeten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vogels
6K
Rieneke1
4 jaar geleden
Je hebt ze toch wel meteen apart gezet, zodat ze niet uit dezelfde bakjes aten en dronken? Hoop dat je dierenarts je dit wel heeft verteld.
Rieneke1
4 jaar geleden
Weet je zeker dat je antibiotica hebt meegekregen? Geen Ronadizole? Is deze dierenarts een vogeldierenarts? Trichomonias is bij jonge vogels vaak dodelijk, maar voor in de toekomst is het fijn als je zo nodig bij een deskundige dierenarts terecht kan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb ze samen gehouden omdat de arts zei dat ik met Spartix die ander er tegen zou beschermen gezien het feit dat deze nog geen symptomen had. De ander gaf ik sulfatrim wat in mijn ogen de antibioica was.
Daarbij waren ze niet gespecialiseerd in vogels, maar deze arts leek er wel verstand van te hebben. Echter ben ik nu heel erg sterk aan het twijfelen of ik niet inderdaad beter naar een arts kan gaan die er in gespecialiseerd is. Maar daarbij vind ik het dan ook weer lastig, tot hoever kun je met je vogel reizen voor een arts, zonder ze al te veel stress te bezorgen. Voor zover ik heb gevonden is de dichtstbijzijnde vogelarts een half uur rijden.
Rieneke1
4 jaar geleden
Spartrix zou moeten helpen, maar alleen in een heel pril stadium: vaak ben je al te laat. Als je de vogel vervoert met een doek over de transportkooi zou het vervoer niet al te vaal stress op moeten leveren. Je kan ook lid worden op Facebook van de groep van vogelarts Rob van Zon, die geeft goede raad.
Rieneke1
4 jaar geleden
De groep heet : dierenarts rob van zon.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank je wel Rieneke voor je reactie. Ik zal zometeen eens kijken op de pagina

Antwoorden (2)

Er zijn onderzoeken gedaan naar het rouwgedrag van vogels.
Een onderzoek merkte op dat vogels in het wild ( sommige soorten ) een soort wake houden bij een dood dier. Dat ze samentroepen en lawaai maken alsof ze op een begrafenis of zo zaten. Al kon het ook zijn om info uit te wisselen dat er in de buurt iets gevaarlijk kon zijn.
Van bepaalde soorten ( veelal papegaaiachtigen ) is ook geweten dat koppeltjes die uit elkaar vallen gaan rouwen.
Deze bedroefde weduwen en weduwnaren hebben dan extra nood aan aandacht van het baasje. Lekkerder eten en speeltjes aanbieden zijn dan ook tips van dat lijstje. Normaal gezien gaat het wel binnen enkele dagen over.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank je wel voor de reactie! Weet je toevallig ook of dit geldt voor koppeltjes die zo'n korte tijd bij elkaar zitten?
nounka
4 jaar geleden
Neen sorry ook geen ervaring met dat type parkiet.
nounka
4 jaar geleden
Enkel puur gevonden theorie ... geen praktijk
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oke, alsnog bedankt voor je reactie!
Het zal met de rouw van dit vogeltje wel loslopen: het is niet zo dat ze al jaren elkaars partner zijn. Als je vogeltje niet besmet is geraakt en hier heelhuids doorheen komt, zou ik hem/haar wel snel weer rustig introduceren aan een maatje/partner. Succes!
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank je wel! Ik kan volgende week pas met de ander naar de dierenarts omdat dat de spartix pas is uitgewerkt en ze dan een goede conclusie kunnen trekken. Klopt het dat je de vogels niet direct bij elkaar mag/kan zetten als je ze introduceert en dat ze een week in aparte hokken naast elkaar moeten zitten?
Rieneke1
4 jaar geleden
Ja, dat is wel het beste lijkt me, rustig introduceren aan elkaar, ook al zijn ze nog jong.