Hoe komen landen als Duitsland en Amerika aan een arend als symbool?

vele films en landen word de arend gebruikt als simbol maar hoe zijn ze ze er opgekomen om dit dier als simbol voor hun land te gebruiken. ik weet uit de oude films en historie dat de romeinen dit ovral droegen. maar amerika en zeker duisland in de werldoorlog haden ze net zoals de romeinen een soort van schild met simbol een arend.maar hoe komen ze er aan en zijn ze op de gedachten gekomen om dit te gebruiken?

5 jaar geleden
in: Vogels
5.8K
zondag
5 jaar geleden
Hierom:
"De machtigste koning van storm en van wind
Is de arend geweldig en groot
De vogels zij sidd’ren en vluchten van angst
Voor zijn snavel en klauwende poot".

Antwoorden (1)

De arend (of adelaar: dichterlijke naam voor dezelfde vogel) wordt in vele landen en door verschillende organisaties gebruikt als symbool, omdat het dier macht, schoonheid en onafhankelijkheid uitstraalt. De vogel wordt gezien als heerser van de lucht omdat ze zo hoog kunnen vliegen dat ze alle windrichtingen kunnen zien en verkennen. Vrijwel elke cultuur die arenden nabij had heeft mythische verhalen over de roofvogel en dicht haar bijzondere krachten toe. Zo kon de Griekse oppergod Zeus (Jupiter genoemd door de Romeinen) de gedaante van een arend aannemen om de donder en bliksem te dragen. Van alle dieren kan de arend het hoogst vliegen en daardoor kan hij heel dicht bij de 'Grote Geest' komen.

De Amerikaanse zeearend is sinds 1782 het nationale symbool van de Verenigde Staten. Het is de enige arendsoort die alleen in Noord-Amerika voorkomt. De vogel leeft hoog in de bergen te midden van de eenzame grootse natuur in onbeperkte vrijheid. Hierdoor staat het dier symbool voor macht, schoonheid en onafhankelijkheid.

Het Duitse rijk heeft al sinds het heilige Roomse rijk een tweekoppige adelaar in het wapen staan. Die staat symbool voor macht. De kop is dubbel vanwege de functie van Rooms/Duitse keizer en Duitse koning: eenkoppig is koninklijk en tweekoppig is keizerlijk.