Hoe weet een postduif de weg?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vogels
1.6K
Bordensteker
5 jaar geleden
Dat staat - voorzover bekend - beschreven in https://nl.wikipedia.org/wiki/Postduif .
Amadea
5 jaar geleden
Maar ook al op Goeie Vraag: https://www.startpagina.nl/v/natuur/biologie/vraag/31125/postduif-adres-vliegen/

Antwoorden (1)

Postduiven dienen te worden getraind om hun hok terug te vinden. Op jonge leeftijd moeten ze de omgeving van het hok in zich opnemen. Dit wordt veelal gedaan met een ‘spoetnik’: een getraliede uitkijkpost. Daarna wennen de dieren aan steeds grotere afstanden.
Ook de stand van de zon, aardmagnetisme en reuk zijn van belang bij de navigatie.

Duiven hebben een ingebouwd ritme van ongeveer 24 uur. Dit dag- nachtritme wordt dagelijks gelijkgezet op basis van licht en donker. Tevens hebben duiven een besef dat de zon opkomt ongeveer in het oosten, ‘s middags om 12 uur op het hoogste punt staat in het zuiden, en weer ondergaat ongeveer in het westen. Op deze manier kan de duif aan de hand van de zonnestand de kompasrichtingen bepalen.

De duif hoeft de zon overigens niet zelf te zien. Een stukje blauwe hemel is genoeg om de plaats van de zon te bepalen.
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
''De duif hoeft de zon overigens niet zelf te zien''.
Allicht niet.
Als ze in zuid Frankrijk worden gelost hebben ze de zon in de rug.
Dat de reuk belangrijk is over 300-500km lijkt me sterk.
Over dat traject zijn duizenden geuren te ruiken die niets met het vliegtraject te maken hebben.